Så sågade att produkterna var på väg ut från butikshyllorna. I dag en mångmiljardmarknad. Det handlar om vårt fredagsmys.
Fredagsmys – ett fiasko från dag ett
Mest läst i kategorin
Paulig satsar drygt 110 miljoner på att bygga ut sin fabrik i Estland och låta Santa Maria tillverka ännu mer texmex.
”Den nya produktionslinjen för tomatbaserad salsa och såser är ett strategiskt steg för att öka vår tillväxt och stärka vår ställning som en ledare inom texmex-kategorin i Europa”, kommenterar Rolf Ladau, vd och koncernchef i ett pressmeddelande.
Att bolaget nu tar över delar av produktionen i egen regi kommer att förbättra möjligheterna att förnya och vidareutveckla kategorin, står det.
Då har man redan planerat en ny texmex- och snacksfabrik i Spanien, klar 2026, en investering i halvmiljardklassen.
”Vi stärker positionen ytterligare inom texmex- och snackskategorin i Europa, efter förvärvet av snacksföretaget Liven i Spanien 2022”, säger Ladau.
En självklarhet nu
Fredagsmys är vid det här laget lika etablerat i svenskt familjeliv som…ja, midsommarstången, Kalle på julafton och gnäll över marginalskatterna.
Ett begrepp. Ett axiom. En klyscha i neon på himlavalvet.
Hur kunde det bli så här – och när började det egentligen?
30 juni 1994. Om vi ska vara exakta.
Då publicerade Göteborgs-Posten en artikel med rubriken ”Fredagsmys framför tv:n är en tradition hos familjen Brinkenberg i Sävedalen”.
Det är det första belägget för ordet i offentliga sammanhang.
Sedan skulle det ta fart. 2006 kom ordet in i Svenska akademiens ordlista.
På Aftonbladet säger Joakim Brinkenberg att han ofta blir påmind om saken, men inte har några copyright-anspråk.
Dock påpekar pionjären att barnen nu flyttat ut och att fredagsmyset nu innehåller vin och skaldjur i stället för chips och godis.
Senaste nytt
Inget monopol på myset
2009 började OLW använda ”Fredagsmys” som slogan i sin reklam. I juli 2015 fick man på tafsen för det.
Då hade den envisa låten på temat redan spelats mer än två miljoner gånger på Spotify sedan 2009, det år den första filmen släpptes.
Men vi lever i Sverige, ett land med ordning och reda, och sommaren 2015 beslutade Marknadsdomstolen att OLW inte hade ensamrätt till begreppet ”fredagsmys”.
Chipsföretaget Fredagsmys AB fick mycket väl använda begreppet och OLW fick, för att strö salt i såren, ersätta konkurrenten med 350 000 kronor för att täcka Fredagsmys rättegångskostnader, beslutade domstolen.
Texmex – till slut
Fredagsmys är, oftast, förknippat med texmex i form av tacos.
”Texmex har blivit vardagsmat, nästan som en del av den svenska husmanskosten”, sade Anna Hedström, informatör hos Ica, hos Expressen redan 2011.
”Det är en självklar del av svenskarnas fredagsmys”.
Där kom det igen.
Först ut att lansera texmex i Sverige var Old Paso 1982.
Ett par år senare fick man konkurrens från Casa Fiesta.
Hur det gick?
Sådär. Och knappt det.
Gick inte alls då
Några år senare fick företaget konkurrens från Casa Fiesta, men försäljningsvolymerna var, med dagens mått mätt, fortfarande blygsamma.
”Det tar tid att införa nya matkulturer och mexikansk mat var nytt för många svenskar på den tiden”, säger veteranen Trevor Callander.
Mikael Aru jobbade vid den tiden på Findus.
”Jag var försäljningschef och minns att jag reagerade på att texmex fick så mycket plats i hyllorna trots att det inte sålde särskilt bra”, minns han hos Expressen.
”Vi försökte själv lansera vad vi kallade “Främmande rätter” med mat från olika delar av världen men det drogs senare tillbaka”.
Hos Santa Maria var gensvaret lika svalt.
”Det är inget att satsa på, varorna står stilla i hyllorna sade vår säljkår till oss när vi presenterade idén”, minns tidigare vd:n Lars-Olof Mattson.
Tacos – från Schweiz
Själv blev han sommaren 1988 bjuden på middag hos en seglarfamilj i Bohuslän. De hade köpt något som kallades tacos i Schweiz.
Det hade Mattson aldrig ätit – men han såg snabbt möjligheterna.
”Vi jobbade med kryddor och det här var kryddig mat, plus att det var kul att äta med allt pyssel, nästan som en kräftskiva”, säger han.
Två år senare gjorde Santa Marias texmex debut i affärerna i ett tufft läge. Old El Paso dominerade med 80 procent av marknaden. Casa Fiesta hade 20.
”Vi var tvungna att gå ut stenhårt, vi satsade enormt på marknadsföring”, minns Mattson.
Sex svåra år
Ingen succé nu heller. Det blev sex förlustår för Santa Marias fredagsmys.
Sedan vände det.
Första decenniet på 2000-talet var texmex och fredagsmys redan en miljardmarknad i Sverige – och 75 procent av det som säljs under Santa Marias varumärke är texmex.
Fortsättningen?
Svensk texmex erövrar världen. I dag finns produkterna i hela Norden, Baltikum, Storbritannien, Belgien, Nederländerna och Luxemburg.
Och Lars-Olof Mattson har en förklaring till varför vi nu i så hög grad tycker om att äta kryddad köttfärs med händerna.
”Det är förbaskat gott”.
Läs mer:
Galenskaparna borde ha bett om en kines. Dagens PS
Drycken som är ett “must” varje jul. Dagens PS
Dyrare choklad men billigare tomater. News55
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.