Svensk e-handel fortsätter att växa, rapporterar IDG. Mest ökar matshopping på webben.
Fortsatt tillväxt i svensk e-handel
Mest läst i kategorin
2020 var e-handelns verkliga rekordår. Aldrig tidigare har så många valt att handla online – branschen växte med hela 40 procent.
Pandemin drev naturligtvis på utvecklingen. 2021 växte den ytterligare 20 procent och omsatte 24 miljarder kronor visar E-barometerns årsrapport 2021.
Totalt står nu e-handel för runt 16 procent av den svenska handeln, skriver IDG.
E-handel med mat, möbler och elektronik
Det är framför allt mat från dagligvaruhandel som har ökat, och då har människor som handlat online i regel hämtat upp det beställda i butik.
Under den andra halvan av året sjönk tillväxttakten ner och låg lägre än e-handeln totalt. Det kan ha berott på att många började handla direkt i butik igen.
Möbler och hemelektronik är en annan bransch där konsumenterna i växande utsträckning handlar online.
Läs också:
Ica: Stark avslutning inför avnotering från börsen