Under alla månader i år, utom i juli och februari, har omsättningen i den svenska e-handeln gått ner.
Fortsatt svag e-handel men uppgång i juli
Mest läst i kategorin
Det skriver branschorganisationen Svensk Handel i ett pressmeddelande.
“För hela perioden januari till och med juli har omsättningen totalt minskat med 4 procent mätt både i svenska konsumenters e-handel från enbart svenska aktörer och när e-handeln från utländska aktörer inkluderas.”
Svensk handel konstaterar att siffrorna visar på en svag e-handel i år, jämfört med både fjolåret och 2021.
Utmaningarna fortsätter för e-handeln
“Det är fortsatt en väldigt utmanande marknad för e-handeln i Sverige och inget tyder på en nära vändning. E-handelsföretag som främst fokuserar på den svenska marknaden kommer sannolikt fortsatt ha det mycket tufft. Mest utmanande är det för de som säljer kapitalintensiva varor som möbler online, ett segment vars omsättning backat med hela 37 procent hittills i år”, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.
I juni sjönk e-handelns omsättning med 3 procent medan e-handeln ökade omsättningen med 2 procent i juli, enligt Svensk Handels E-handelsindikator.
När det gäller andrahandsmarknaden inom svensk e-handel verkar den gå starkt just nu, det tyder på en beteendeförändring, menar Svensk Handel.
Läs även: Konkursvåg i butiker – ilska över höga hyror Dagens PS
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.