Efter fjolårets dramatiska försäljningsras finns nu små tecken som talar för att klädhandeln i Sverige är på väg upp igen.
Forskare: Då tar klädhandeln fart
Mest läst i kategorin
“Vi ser tendenser men inte mer än så. Det mesta talar för att mars och april blir bättre än förra året men inte bättre än 2019 års nivåer”, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel, till SVT som uppger att den svenska klädhandeln noterade ett försäljningstapp på hela 19,5 procent under fjolåret.
Branschen hoppas på vaccineringen, som gör att restriktionerna kan lätta.
“Vi har anledning att tro att det kommer innebära ett rejält lyft, inte minst för mode- och skohandeln”, säger Mats Hedenström och får stöd för det av konsumtionsforskaren Magdalena Petersson McIntyre vid Göteborgs universitet, som tror att konsumtionsmönstret blir detsamma för kläd- och skolhandelns fysiska butiker, förutsatt att utvecklingen går åt rätt håll.
Hon konstaterar att klädkonsumtionen ökade i många år – före pandemin.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med gedigen erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med gedigen erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.