H&M rapporterade en lägre försäljning för tredje kvartalet än väntat. Nu halkar klädjätten ytterligare efter den spanska konkurrenten Inditex.
Försäljningen för H&M lägre än väntat
Mest läst i kategorin
Hennes & Mauritz AB:s försäljning minskade mer än väntat under sommaren, då den svenska klädjätten föll ytterligare efter konkurrenten Zara rapporterar Bloomberg.
Försäljningen sjönk med 4 procent i lokala valutor under det tredje kvartalet meddelade H&M på torsdagen. Analytiker hade räknat med en nedgång på 2,3 procent.
Det är den första nedgången på sex kvartal.
Spanska Inditex, som äger Zara, rapporterade däremot en försäljningsökning på 25 procent. Trots höjda priser ökade även vinsten för det spanska företaget.
H&M har inte ökat priserna lika mycket som konkurrenten, och menar att det är sätt att stärka sin marknadsposition.
Företaget hade nästan återhämtat sig efter pandemin när Ryssland invaderade Ukraina. Nu kämpar man med den stegrande inflationen och en minskad köpkraft hos konsumenterna.
Förlorade 2 miljarder på stängningen i Ryssland
I juni meddelade H&M att kostnaden för reträtten ur Ryssland uppgått till 2 miljarder kronor.
I slutet av perioden ökade försäljningen något på grund av intresset för den nya höstkollektion. Den totala försäljningen för kvartalet landade på 57,45 miljarder kronor.
H&M aktie var den mest handlade på börsen under torsdagen men sjönk med 4,7 procent.
Aktien har tappat mer än en tredjedel av sitt värde i år, och handlas för närvarande nära de låga nivåerna under våren 2020.
Det var under pandemin, och förtaget tvingades då hålla mer än 80 procent av sina butiker stängda.
Läs även: Ännu en ny utmanare till H&M
Läs även: Låg förväntan på H&M:s försäljning
Dagens PS är en del av RLVNC (Relevance Communication Nordic AB) – Noterat på Nordic SME sedan 2017. RLVNC är ett svenskt newstech-bolag som, med hjälp av en datadriven teknikplattform, erbjuder kostnadsfria och kvalitativa nyheter, främst inom ekonomi, näringsliv och börs.