Dagens PS

Företagens gröna löften på skam: "Oacceptabelt"

företag
Företagen skroderar gärna om sitt miljöengagemang och miljömärkningarna på varor och produkter duggar tätt, men ofta är det bara bludder-bladder och inget annat än greenwashing. Obs, den Svanen-märkta varan på bilden är en garant för att marknadsföringen är okej. (Foto: Foto Marc Femenia/Scanpix/TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 15 apr. 2025Publicerad: 15 apr. 2025

EU har tröttnat på hur företag påstår sig värna miljön, men i själva verket endast ägnar sig åt så kallad “greenwashing” – mer än hälften av de gröna löftena är bara tomt snack.

ANNONS

Mest läst i kategorin

“Det är oacceptabelt”, anser EU-kommissionen, som nu vill få stopp på den falska marknadsföringen med nya direktiv, uppger tidskriften Råd & Rön.

Företagen lockar kunder med påstådd klimatneutralitet, återvunnet material och miljövänliga produkter, men oftast handlar det om greenwashing i en tid där konsumenter blir alltmer miljömedvetna och efterfrågar produkter som är okej ur klimat- och miljösynpunkt.

ANNONS

Företagen skäms inte för lurendrejeriet

Men företagen är inte sena att rida på vågen, tvärt om läggs stor kraft på vad som sägs vara “klimatsmarta” eller “klimatneutrala” produkter och varor, det kan vara plastprodukter och kläder, resor och livsmedel och mycket annat, konstaterar Råd & Rön.

Men konkreta bevis saknas för företagens så kallade miljöengagemang, och nu vill EU få bukt med de skeva marknadsföringsknepen.

ANNONS

Senaste nytt

Mer än hälften av bolagen bara pladdrar

I en rapport, som refereras av tidskriften, konstateras att mer än hälften (53 procent) av företagens miljöpåståenden är alltför vaga eller saknar verifierbarhet.

Mot bakgrund av det vill EU-kommissionen skärpa kraven på företagens miljöbudskap genom nya direktiv. Det ska inte vara möjligt att svänga sig med begrepp som “miljövänlig”, “klimatneutral” eller “naturlig” om detta inte kan verifieras i en oberoende och erkänd bedömning, framgår det.

Djungel av miljömärkningar hos företagen

ANNONS

“De nya reglerna är förtydliganden av de regler som redan finns”, säger Anna Gunnarsson på Konsumentverket till Råd & Rön nr 3 2025.

Det hela syftar till att ge kunderna bättre vägledning, så att de slipper bli vilseledda av greenwashing-företagen.

Hon betonar att syftet är att ge konsumenterna bättre förutsättningar att fatta välinformerade val och undvika att bli vilseledda.

“Vi är vana vid att se en djungel av miljömärkningar”, säger Anna Norberg, presschef på Miljömärkning Sverige.

Gröna parollen inte seriös – kolla här

“De nya reglerna kommer förhoppningsvis att göra det lättare för konsumenter att skilja riktiga miljömärkningar från rena marknadsföringsknep.”

Anna Gunnarsson påpekar i artikeln att det redan finns ett flertal officiella miljömärkningar, bland annat Svanen och EU Ecolabel. Dock cirkulerar många fler symboler och stämplar i butiker och på förpackningar, vilket skapar förvirring.

“När EU-kommissionen granskade 230 miljömärkningar upptäcktes att ungefär hälften inte uppfyllde de kontrollkrav som behövs för en seriös märkning”, säger hon till tidskriften.

Din makt som konsument är stor

ANNONS

Utöver nya, enhetliga direktiv som ska styra upp i greenwashing-djungeln, och leda till större transparens och hållbarhet, kvarstår konsumenternas makt. Konsumentmakten är stor och tipset är att fortsätta vara källkritisk, granska märkningar och inte låta sig luras av en grön logotyp eller löften om klimatsmarta lösningar.

De nya reglerna leder i bästa fall till att företag som tar miljön på allvar ställer om, och att direktiven ger dem incitament för det.

Läs också: Greenwashing – så avslöjar du bluffen Dagens PS

Läs även: Greenwashing ökar lavinartat i banker Dagens PS

Missa inte: Handelsbanken släpper ut mer än hela Sverige Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med gedigen erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med gedigen erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.

ANNONS
AI test
Möt Sveriges främsta AI-experter

AI Unlocked är en koncentrerad halvdag där du möter fyra av Sveriges främsta AI-experter - för dig som vill lyfta dina affärer och gå från nyfiken till kunnig. Få 20 % rabatt med koden PSUnlocked.

Boka här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS