Dagens PS

Företagare ursinnig – lägger ned i raseri

(Foto: TT)
(Foto: TT)
John Uggla
John Uggla
Uppdaterad: 03 aug. 2017Publicerad: 03 aug. 2017
"Helt orimligt att någon företagare ska behöva lägga ner sin verksamhet", medger Hans Bergander, produktionsområdeschef på Postnord i Östersund. (Foto: TT)

“Helt orimligt att någon företagare ska behöva lägga ner sin verksamhet”, medger Hans Bergander, produktionsområdeschef på Postnord i Östersund. (Foto: TT)

ANNONS

Mest läst i kategorin

Strax före årskiftet startade Mats Hemmingsson, 58, en importfirma i vilken han handlade upp maskindelar från utlandet – ofta från Ebay – och sålde dessa vidare i Sverige. Men det tog inte lång tid innan situationen blev ohållbar, berättar han för P4 Jämtland, Aftonbladet och Expressen.

Nu, bara ett drygt halvår efter start, väljer han att lägga ner hela verksamheten. Anledningen, menar han, är posten. Sedan februari har han hittills gjort och 89 reklamationer hos Postnord. Och utöver irriterade kunder har även leverantörer – som var tvungna att ersätta försändelser som kommit bort eller skadats – dragit sig ur, berättar han.

Mats Hemmingsson är arbetslös och hade inte råd att fortsätta.

”Jag har förlorat tiotusentals kronor och är på dåligt humör hela tiden. Det känns för jävligt rent ut sagt /…/ De behandlar en som skit. Jag blir vansinnig bara jag hör ordet Postnord”, säger han.

När P4 Jämtland talar med Hans Bergander, produktionsområdeschef på Postnord i Östersund, beklagar han det inträffade och förnekar inte att paket har försvunnit. Samtidigt påpekar han att avsändarna borde ha beställt tjänsten rekommenderat brev så att försändelserna hade gått att spåra.

”Helt orimligt att någon företagare ska behöva lägga ner sin verksamhet”, säger han till SR-kanalen och vill inte skriva under på att det skulle vara Postnords fel att Mats Hemmingsson tvingades lägga ner firman.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Vill du skriva korrekta och trygga avtal som egenföretagare?

Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.

Kontakta Unionen
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS