Dagens PS

Företag under lupp för falska nätrecensioner

recensioner
364 betyg – de flesta höga. Men hur äkta är recensionerna på nätet? Nu granskar Konsumentverket fyra företag. (Foto: TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 14 mars 2024Publicerad: 14 mars 2024

Betygen är höga, men hur blir de till? Nu granskas fyra företag som misstänks för att ha lagt ut falska recensioner på nätet.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Internet översvämmas av recensioner där kunder förklarar hur olika produkter och tjänster förändrat deras tillvaro och utgör vägen, sanningen och livet.

Det är femstjärniga betyg till vänster och höger, framförallt på bolagens egna sajter – samtidigt som betygen på oberoende webbplatser kan vara helt andra.

Det här har redan tidigare engagerat Konsumentverket. Nu granskar verket om företaget kan beläggas med att ha lagt ut falska konsumentrecensioner.

Redovisar inte

I december visade en granskning Konsumentverket gjort att nästan inga företag redovisar hur recensionerna de publicerar de facto har samlats in.

EU har tidigare påpekat att användandet av recensioner måste bli mer ärligt och transparent. I ett direktiv under 2019 tryckte man på det. Som en följd av det ändrades marknadsföringslagen i Sverige.

Sedan hösten 2022 måste företagen ange hur de samlar in recensioner. Syftet med lagändringen var att sätta press på företagen att skapa en tydligare redovisning.

ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

Måste berätta

Företagen måste öppet berätta om de inte har ett system för att kontrollera att recensionerna är äkta.

ANNONS

Och om man har ett, måste man lämna information om hur kontrollen utförs.

”Vi påverkas mycket av vad andra tycker. Om en försäkring fått fem stjärnor är det sannolikt att vi väljer den framför en som fått sämre betyg eller inte fått något omdöme alls”, säger Martin Olsson, jurist på Konsumentverket.

”Stora brister”

När verket granskat 20 företags webbplatser upptäckte man att ingen av dem uppfyller lagens krav.

”Vår granskning visar att det finns stora brister i reklamen. De flesta av företagen lämnar inte någon information alls om hur recensionerna hämtas in och några av företagen lämnar information som inte är tillräckligt tydlig”, säger Johanna Persson, även hon jurist vid Konsumentverket.

Efter det har man inlett tillsynsärendet mot berörda företag.

Rent konkret gör man nu en granskning av två företag i Malmö och Eskilstuna som anses ha lagt ut falska konsumentrecensioner.

Ytterligare två bolag utreds av Konsumentverket.

Inte nöjd

ANNONS

Maria Wiezell hos Sveriges konsumenter satt med i den utredning som formulerade ändringarna i konsumentskyddet, där ett syfte var att säkra att recensioner företag skyltar med är äkta.

Hon är i dag inte nöjd med resultatet.

”Tyvärr har vi inte sett att den nya lagstiftningen slagit igenom. Seriösa aktörer följer den, men inte de oseriösa, och de är ganska många. Liknande har det varit med regler kring rea, att man som företag ska informera om det billigaste priset senaste 30 dagar. Inte heller där har vi inte sett någon betydande effekt”, säger Maria Wiezell till DN.

Läs även:

Falska betyg – så luras du på nätet – Dagens PS

Fejkade recensioner – växande problem för bilhandeln – Dagens PS

Falska recensioner på nätet kan bli olagliga i Storbritannien – Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
Vill du skriva korrekta och trygga avtal som egenföretagare?

Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.

Kontakta Unionen
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]