Dagens PS

Fordonsjättar rekordsatsar på laddstationer för tunga fordon

Martin Lundstedt, vd för Volvokoncernen
Volvos vd Martin Lundstedt satsar på ett nätverk av laddstationer för tunga fordon. (Foto: TT)
Johan Augustin
Johan Augustin
Uppdaterad: 23 nov. 2021Publicerad: 06 juli 2021

Volvo, Daimler och Traton bildar ett samriskbolag som ska etablera ett nätverk av laddstationer i Europa. Tre fordonsjättar som nu investerar motsvarande 5 miljarder kronor i nätverket som ska vara på plats inom sex år.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Fordonsjättarna och konkurrenterna Volvo och Daimler bildar det andra samriskbolaget, efter Cell­centric tidigare i år. Denna gång tar de med Scania­-ägaren Traton i planen som går ut på att installera och driva minst 1 700 laddningspunkter.

Punkterna kommer vara till för uppladdning av batteridrivna fordon, och i nuläget inte för energilagring i bränsleceller.

Bolaget startar nästa år

Uppstarten av det nya samriskbolaget är planerad till 2022 och nätverket ska därefter vara på plats inom fem år.

Om omställningen ska ske snabbt måste det finnas tillräckligt med laddstationer, menar Volvos vd Martin Lundstedt.

”Vi har hela tiden haft dis­kussionen om vad som är hönan och ägget i omställ­ningen till elektriska fordon – nätverk för laddning kontra tillgänglighet på elfordon. Vi och andra rullar nu ut batteri­elektriska fordon och behöver säkerställa att vi även har en laddningsplattform längs vägarna”, säger han till Di. 

Det nya samriskbolaget är trots den stora satsningen långt ifrån tillräckligt från att nå målet med tillräckliga laddstationer. Enligt en rapport från bransch­organisationen Acea krävs det 15 000 ladd­stationer om fyra år och ytterli­gare 25 000 fram till 2030 för att klara omställningen till elektrifierade, tunga trans­porter.

Gäller att satsa

Men det gäller att satsa och våga ta första steget säger Martin Lundstedt vidare.

ANNONS

”Alternativet att bara fort­sätta som vi gjort finns inte och gröna transporter är helt avgörande för att nå Paris­avtalet.”

För att laddstationerna ska kunna få tillräckligt med grön energi krävs även krafttag från energibolagen – och även i det avseendet är Martin Lundstedt positiv.

“Både regeringar och näringsliv är enormt seri­ösa i att vi måste ställa om och vi upplever ett stort intresse från energibolagen.”

Läs mer: Volvo gasar på – anställer hundratals

 

 

 

 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

ANNONS
Vill du skriva korrekta och trygga avtal som egenföretagare?

Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.

Kontakta Unionen
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Skärpta straff för olaglig finansiell verksamhet 

Nu ska finansbrott likställas med organiserad brottslighet. Det anser Ekobrottsmyndigheten, som kräver hårdare straff för brott på finansmarknaden. Se mer i videon ovan. Rikard Jermsten är nytillträdd generaldirektör och chef för Ekobrottsmyndigheten. Han anser att finansbrott är lika allvarliga som organiserad brottslighet. Därför behövs hårdare straff. MISSA INTE: Thedéens skarpa varning: Värre läge än 2020 […]