Volvo, Daimler och Traton bildar ett samriskbolag som ska etablera ett nätverk av laddstationer i Europa. Tre fordonsjättar som nu investerar motsvarande 5 miljarder kronor i nätverket som ska vara på plats inom sex år.
Fordonsjättar rekordsatsar på laddstationer för tunga fordon
Mest läst i kategorin
Fordonsjättarna och konkurrenterna Volvo och Daimler bildar det andra samriskbolaget, efter Cellcentric tidigare i år. Denna gång tar de med Scania-ägaren Traton i planen som går ut på att installera och driva minst 1 700 laddningspunkter.
Punkterna kommer vara till för uppladdning av batteridrivna fordon, och i nuläget inte för energilagring i bränsleceller.
Bolaget startar nästa år
Uppstarten av det nya samriskbolaget är planerad till 2022 och nätverket ska därefter vara på plats inom fem år.
Om omställningen ska ske snabbt måste det finnas tillräckligt med laddstationer, menar Volvos vd Martin Lundstedt.
”Vi har hela tiden haft diskussionen om vad som är hönan och ägget i omställningen till elektriska fordon – nätverk för laddning kontra tillgänglighet på elfordon. Vi och andra rullar nu ut batterielektriska fordon och behöver säkerställa att vi även har en laddningsplattform längs vägarna”, säger han till Di.
Det nya samriskbolaget är trots den stora satsningen långt ifrån tillräckligt från att nå målet med tillräckliga laddstationer. Enligt en rapport från branschorganisationen Acea krävs det 15 000 laddstationer om fyra år och ytterligare 25 000 fram till 2030 för att klara omställningen till elektrifierade, tunga transporter.
Gäller att satsa
Men det gäller att satsa och våga ta första steget säger Martin Lundstedt vidare.
”Alternativet att bara fortsätta som vi gjort finns inte och gröna transporter är helt avgörande för att nå Parisavtalet.”
För att laddstationerna ska kunna få tillräckligt med grön energi krävs även krafttag från energibolagen – och även i det avseendet är Martin Lundstedt positiv.
“Både regeringar och näringsliv är enormt seriösa i att vi måste ställa om och vi upplever ett stort intresse från energibolagen.”
Läs mer: Volvo gasar på – anställer hundratals
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.