Generation Z, är visserligen infödda i den digitala eran, men de har fostrats med användarvänliga appar och har svårt för kontorsmaskiner som inte är lika intuitiva.
För Generation Z är kopiatorer komplicerade
Mest läst i kategorin
Trots att Garrett Bemiller, 25, har växt upp framför skärmar känner han sig inte bekväm med kontorsapparater som skannrar och kopiatorer, det rapporterar The Guardian.
Kom bara ut en tom sida
Han jobbar som förläggare och första gången han skulle kopiera något på kontoret gick det inte särskilt bra.
“Det fortsatte att komma ut som en tom sida och det tog mig ett par gånger att inse att jag var tvungen att lägga papperet upp och ned i maskinen för att det skulle fungera”, berättar han för The Guardian.
Myt om att allt kommer intuitivt
Garrett Bemiller brukar googla efter svar och får även hjälp av några äldre medarbetare som är veteraner i kopieringsrummet.
Han är medveten om att förväntningarna ofta är att det är han som ska hjälpa de äldre medarbetarna med tekniska problem.
Sarah Dexter, docent i utbildning vid University of Virginia säger att det finns en myt om att barn fötts in i en informationsålder och att allt kommer till dem intuitivt, men att det inte är realistiskt.
Vana vid användarvänliga system
Att lära sig använda Tik Tok tar fem minuter och ingen instruktionsbok behövs, med en skrivare är det annorlunda.
Medarbetare ut Generation Z, de som växt upp efter millennieskiftet, tenderar att vara väl utrustade för redigering av foton och filmer på sina mobiler, eller bygga webbplatser med program som Squarespace eller Wix.
Eftersom de har växt upp med att använda appar är de vana vid den enkelhet som kommer med Apples operativsystem och de har växt upp med programvara som skapats för att vara användarvänlig.
Kunde inte skicka ett brev
Att använda en stationär dator är mycket mindre intuitivt. Kontorsarbete kännetecknas av filer, mappar, skanning, utskrifter och användande av extern hårdvara.
Steve Bench håller workshops om generationsskillnader i företagsvärlden.
“Jag skämtar under mina sessioner om att min Gen Z-praktikant inte visste hur man skickade ett brev”, säger han till The Guardian.
Känner sig dömda
För att definiera hur överväldigade unga medarbetare kände sig när de använde grundläggande kontorsverktyg myntade teknikbolaget HP uttrycket “tech shame”.
Enligt en studie rapporterade en av fem unga kontorsanställda att de känner sig dömda för att de har tekniska problem, vilket gör dem mindre benägna att be om hjälp.
Unga känner sig oförberedda
Arbetsförmedlingen LaSalle Agency fann i en undersökning att nästan hälften av dem som examinerades 2022 kände sig oförberedda på de tekniska färdigheter som behövs inom arbetskraften.
Dells undersökning med respondenter mellan 18 och 26 år fann att 56 procent av de tillfrågade svarade att de hade en väldigt grundläggande till ingen digital kompetensutbildning.
En tredjedel av respondenterna menade att deras utbildning inte hade gett dem den digitala färdighet de behöver i karriären.
Vill du läsa de senaste nyheterna om ekonomi, samhällsbyggnad och teknik? Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst.
Läs mer: Unga kontorsarbetare kräver hållbara byggnader
Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.
Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.