Foodora expanderar med nya ”dark stores” inom de kommande månaderna. Matbudbolaget satsar utanför storstäderna och konkurrerar samtidigt på allvar med de rikstäckande livsmedelskedjorna.
Foodora expanderar – konkurrerar med livsmedelskedjorna
Mest läst i kategorin
Det handlar om ”Foodora Market” – ett koncept som är inspirerat av den växande europeiska trenden ”dark stores” – lokaler där bud hämtar varor och levererar dem till kunderna.
Satsningen startade hösten 2020 i Stockholm och har därefter spridits till Göteborg, Malmö, Norrköping, Uppsala och Lund.
”Just nu erbjuder vi ungefär 2 500 olika typer av produkter. Det är ungefär vad en närbutik har”, säger koncernchefen Hans Skruvfors till Di.
Ska växa
Nu ska Foodora växa ytterligare genom att öppna 15 nya ”dark stores” inom de kommande fem månaderna, i bland annat Jönköping och Sundsvall, samtidigt som verksamheten inom “Foodora Market” utökas.
“Vi bygger upp ett utbud som på sikt ska kunna matcha Amazons – men med snabbare leveranser”, fortsätter Hans Skruvfors.
Genom expansionen vill han samtidigt kunna “erbjuda den här tjänsten till en majoritet av den svenska befolkningen”.
Konkurrerar med kedjorna
Bolaget vill då även konkurrera med de rikstäckande livsmedelskedjorna.
”Vi känner att vi är på gång med något stort. Om det hade gått dåligt med de tio första butikerna hade vi dragit ned på takten – men det har gått bra. Kunder som testar konceptet återvänder i stor utsträckning.”
Pandemin har inneburit lokaler med lägre hyror vilket har gynnat Foodora och Hans Skruvfors är positiv inför expansionsplanerna under året.
“Vi blir mer och mer effektiva – både när det gäller att hitta nya lokaler och att få igång alla system. Jag ska inte säga att det går som på löpande band, men vi blir mer effektiva”, säger han och sammanfattar läget:
“Övning ger färdighet.”
Läs mer: Foodora levererar med robot
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.