Dagens PS

Folkstorm tvingar SAS att stoppa reklamfilm

SAS med vd Rickard Gustafson plockar ned reklamfilmen efter kritikerstormen. Flygbolaget skriver i ett pressmeddelande att Det finns "anledning att misstänka en attack och att vår kampanj har blivit kidnappad". (Foto: TT)
SAS med vd Rickard Gustafson plockar ned reklamfilmen efter kritikerstormen. Flygbolaget skriver i ett pressmeddelande att Det finns "anledning att misstänka en attack och att vår kampanj har blivit kidnappad". (Foto: TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 27 maj 2021Publicerad: 12 feb. 2020

Orsakade raseri av kritiska röster och nu backar flygbolaget: “Vår kampanj har blivit kidnappad”.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Det finns skäl att misstänka att kampanjen kidnappats och är utsatt för en attack, skriver SAS i ett pressmeddelande efter att ha plockat ner reklamfilmen som hade premiär i går, tisdag.

I filmen hävdar SAS att inget är genuint skandinaviskt och att smörrebröd är nederländskt och att köttbullar kan komma från Turkiet.

Bland andra SD:s partisekreterare Richard Jomshof har gått i taket över att flygbolaget påstår att många skandinaviska traditioner som midsommar och demokrati är importerade.

Jomshof skriver på sin Facebooksida att han fortsättningsvis tänker bojkotta SAS och aldrig mer flyga med flygbolaget. Han betecknar kampanjen som självhat och nonsens.

Även nazistiska Nordfront, propagandaorgan åt Nordiska motståndsrörelsen, anser att reklamen är en “aggressiv attack” på Skandinavien, berättar Dagens Nyheter.

Kampanjen utmålas som rasistisk och anti-skandinavisk av kritikerna.

SAS kontrar i pressmeddelandet: “När vi tittar på mönstret och antalet reaktioner på vår film finns det anledning att misstänka en attack och att vår kampanj har blivit kidnappad. Vi vill inte riskera att bli en plattform för någon annans värderingar, som vi inte står för. Därför har vi för tillfället tagit ner filmerna från våra kanaler och diskuterar nu nästa steg.”

Flygbolaget står fortsatt bakom budskapet i filmen, som nu alltså tagits ned från Youtube och andra sociala mediekanaler, och menar att reklamen handlar om resor som “berikar oss”.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

ANNONS
Vill du skriva korrekta och trygga avtal som egenföretagare?

Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.

Kontakta Unionen
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]