“Det finns ett förtroende för varandra oavsett var du befinner dig i organisationen.”
Folkhemstanke bakom svenskt ledarskap
Mest läst i kategorin
Det säger Carl-Henrik Hallström, som sitter med i juryn i Årets ledare och är Norden- och Baltikumchef på det globala it-konsultbolaget Wipro, i en intervju i Affärsvärlden.
Under 350 år ledde chefer företagens organisationer, men de senaste 40 åren har ledare tagit över styrningen, konstaterar han.
Barnevik sopade manegen
Det var under 1970-talet, när ekonomer som Percy Barnevik klev in i Sandvik, som förändringen skedde, enligt experten.
“Dessa förändringar sker i samband med att servicenäringen växer fram och får i början av 1980-talet stor påverkan från hela det decenniet fram till för ett par år sedan”, förklarar Carl-Henrik Hallström.
På 1980-talet såg den tidigare SAS-chefen Jan Carlzon till att förändringens vindar blåste in i företagens toppskikt, bland annat med boken “Riv pyramiderna”.
Ytterligare en annan person som haft en betydande roll i omstöpningen av såväl det svenska som internationella ledarskapet är managementforskaren Richard Normann, som före Jan Carlzon släppte boken “Service Management”, framgår det.
Affären står i centrum
Service- och tjänstesektorns framväxt är det som förändrat ledarskapets strukturer mest, enligt AFV-artikeln.
När det gäller dagens ledare utgår man från att dessa inte bara kan leda ett företag utan också fungerar som duktiga kommunikatörer.
“Allt vi gör måste utgå från affären. Under den globala pandemin har just kravet på att hitta olika kommunikationskanaler vuxit enormt. En positiv effekt av det är att vi ledare har ökat vår tillgänglighet i organisationen genom användandet av digitala kanaler”, säger Carl-Henrik Hallström till tidningen.
Årets ledare är ABB:s vd Björn Rosengren, tidigare vd för ståljätten Sandvik.
Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.
Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.