Flygplansuthyrarnas skräck kan vara på väg att bli verklighet när Ryssland gör allt i sin makt för att behålla flygplan som de leasar. Förluster på miljarder dollar kan bli resultatet.
Flygplansuthyrarna: Miljarder kan vara förlorade i Ryssland
Mest läst i kategorin
Ryssland leasar över 500 flygplan från olika utländska flygplansuthyrare, som nu riskerar att försvinna för alltid. Värdet på flygplanen uppgår till 10,3 miljarder dollar, rapporterar Bloomberg.
Fönstret stängs
Flygplansuthyrarna har tills den 28 mars på sig att under EU:s sanktioner kräva tillbaka planen. Rysslands motdrag har varit låta statsägda Aeroflot och andra ryska flygbolag flytta planen inåt i landet för att skydda dem.
Den ryska regeringen har även instruerat flygbolagen att sluta flyga internationellt för att minska risken att flygplanen beslagtas vid landning. Senast under tisdagen skulle flygplanen vara tillbaka på rysk mark.
“Den största rädslan just nu är att dessa flygplan är borta för alltid”, säger Steve Giordano, VD för Dover, Delaware-baserade Nomadic Aviation Group, ett av en handfull företag som specialiserar sig på återtagande av flygplan.
Flygplansuthyrarnas rätt begränsas
Tidigare gällande lagar som gav flygplansuthyrare rätt att korsa landsgränser för att kräva tillbaka flygplan från kunder som inte skötte sitt leasingavtal, har stoppats av Ryssland.
För att göra det ännu svårare för uthyrarna har de ryska myndigheterna begränsat flygtrafiken till nationella flygningar och till Vitryssland, säger Emily Wicker, partner vid advokatfirma Clifford Chance.
“Den ryska regeringen rådde också operatörer att omregistrera utlandsägda flygplan i Ryssland från deras traditionella bas på Bermuda, ett annat drag som skulle kunna omintetgöra försök att återkalla ett flygplans certifiering – eller spåra dess underhåll och underhåll”, tillägger hon.
Flygplan utan dokumentation
Rysslands försök att omregistrera flygplan har lett till diskussionen om hur planens säkerhet ska garanteras. Flygplansindustrin är strikt reglerad och dokumentation för till exempel underhåll och livslängd på viktiga delar är avgörande.
Om sådan dokumentation inte finns försvinner värdet på flygplanet snabbt, säger Chris Sponenberg, a vice president at Wilmington Trust.
“Du kan inte bevisa att något har gjorts med det, kan inte bevisa att det är säkert,” sa han. “Civila luftfartygsmyndigheter får inte registrera det som luftvärdigt”, tillägger han.
Läs mer: Flygplansuthyrare behöver ta tillbaka plan för 95 miljarder
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.