Flighterna blir längre och dyrare i en orolig värld. Efter konfliktutbrottet i Israel får flygbolagen ännu fler krigszoner att undvika, vilket skapar flygkaos.
Flygkaos: Globala konflikter slår mot flygbolagen
Mest läst i kategorin
Den 30 oktober i år invigde SAS en ny linje mellan Köpenhamn och Bangkok.
Linjen trafikeras med nattflygningar i båda riktningarna.
Samtidigt meddelade SAS att de fortsätter med tre veckovisa linjer till Tokyo och Shanghai.
SAS trafikerar linjen med Airbus A350, ett flygplan med betydligt lägre bränsleförbrukning än jämförbara plan.
Det kan behövas.
Nya omvägar
Efter krigsutbrottet mellan Israel och Hamas har internationella flighter blivit krångligare. Inte minst utifrån nya omvägar.
SAS besked om att man tar upp linjen till Bangkok igen – efter ett uppehåll sedan 2013 – sticker ut i en värld där de flesta flygnyheter nu rör inställda flighter och längre restider.
Kriget mellan Israel och Hamas har ökat komplikationerna i att flyga mellan öst och väst.
Då har redan Rysslands invasion av Ukraina lagt restid till många flighter, genom att kriget stängt ett stort luftrum för många transnationella operatörer, konstaterar Bloomberg.
Slutat flyga
Israels El AL har slutat flyga över stora delar av den arabiska halvön och dess flighter till Bangkok har, på grund av ny rutt, blivit timmar längre.
El Al har dessutom pausat flighter till Indien och ställt in rutten till Tokyo.
De flesta andra flygbolag ställde in flighterna till Tel Aviv direkt efter att konflikten Israel-Hamas eskalerat.
Deutsche Lufthansa har dessutom tillfälligt lämnat Beirut och Air France-KLM har noterat en minskad efterfrågan på resor allmänt till regionen.
Färre vill flyga
Men krigen skapar problem även för passagerare och flygbolag som enbart passerar luftrummet över kontroversiella områden.
Efterfrågan på internationella flighter har minskat med 5 procentenheter sedan Hamas attack den 7 oktober, enligt reseanalysföretaget Forwardkeys.
Om luftrummet över Mellanöstern skulle stängas av säkerhetsskäl skulle närmare 300 dagliga flighter mellan Europa och destinationer i södra och sydöstra Asien påverkas, enligt flyganalysföretaget Cirium.
Inte riskfritt att flyga
Flygbolagen har alternativ i form av omvägar men även de är dyra och inte helt utan risk, menar analytikerna.
“En stängning av luftrummet av den här storleken skulle vara riktigt utmanande för flygbolagens verksamhets och intäkter”, säger Anne Agnew Correa hos MBA Aviation.
För flygbolag i EU, Storbritannien, USA och Kanada är de kostsamma omvägarna runt förbjudet ryskt luftrum för flyg till Asien redan ett stort och kostsamt problem.
Ser över flighter
Finnair har fått se över sina långdistansflygningar och markplacera flygplan som nu inte har tillräcklig räckvidd.
Air France-KLM har beställt A350 jetliners med längre räckvidd, delvis på grund av läget över Ryssland.
Löser man räckvidden ska man ändå övertyga passagerarna. Det är inte heller lätt.
British Airways har ökat frekvenserna till Shanghai och Peking, men stolsvolymerna till Kina är nu nästan 40 procent under 2019 års nivåer, enligt Cirium.
Relaterad läsning:
Amerikanska piloter varnas om ryskt luftrum – Dagens PS
EU pressar flygbolag över skyhöga flygpriser – Dagens PS
IATA: Flygresor påverkas av “frustrerande” problem – Dagens PS
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.