Flygskam höll på att knäcka bolaget. Och den svenska marknaden är fortfarande för svag. Beskeden kommer från flygbolaget Bra.
Flygbolaget: "Dyrt att vara fattig"
Mest läst i kategorin
När Per G Braathen, ägare till Braganza med flygbolaget Bra, ska sammanfatta 2023 är det inga muntra ord.
”2023 var ett fruktansvärt dåligt år för oss. För att uttrycka det milt”, säger Braathen hos norska Dagens näringsliv.
”Det hade utan tvekan varit mycket lättare att leva utan att äga ett flygbolag. Inte minst skulle jag ha haft mycket mer fritid”, konstaterar han.
Startade 1946
Per G Braathen är barnbarn till redaren Ludvig G Braathen, som 1946 skapade flygbolaget Braathens Safe, senare Braathens, som såldes till SAS (börskurs SAS) 2001.
Per G Braathen köpte flygbolaget Malmö Aviation, omdöpt till Bra, 2016.
I hans portfölj finns även resebyrån Ticker, Dyreparken i Kristiansand, researrangören Escape Travel och Braathens Aviation.
Dyreparken, Escape Travel och Ticket levererade 2023 vinst i linjen med åren före pandemin.
Flygbolaget Bra drog dock hela gruppen till minus. Ett minus för Bra på 460 miljoner norska kronor gjorde att hela Braganza-gruppen gick långt över 300 miljoner back.
Dålig affär för staten
I oktober förra året ansökte Bra om konkursskydd, för andra gången sedan pandemin bröt ut.
2020 räddades bolaget av coronastöd i form av lån från Riksgälden men klarade inte att betala tillbaka lånen, eller den skatteskuld som översteg 400 miljoner norska kronor.
”Vi kom ur rekonstruktion efter ett halvår i våras. Skulden i flygbolaget har nu minskat med 420 miljoner norska kronor”, säger Braathen.
För svenska staten blev det en dålig affär. Staten fick en utdelning på 25 procent, motsvarande 100 miljoner norska kronor.
”Det är mycket krävande att vara i rekonstruktion med dåliga kreditgränser och leverantörer som vill ha kontant betalning. Det är dyrt att vara fattig”, säger han.
Drabbade av flygskam
Det här är en del i en längre utveckling i Sverige, menar Bra-ägaren.
”Sedan 2018 har den svenska inrikesmarknaden halverats till följd av en kombination av flygskam, möten på Teams och Zoom och nya resepolicyer hos många företag. Nedgången har fortsatt i år. Den svenska marknaden är nu så liten att det är svårt att hålla i gång infrastrukturen”, säger Per G Braathen.
Ändå vill han fortsätta driva flygbolag.
”Ja. Vi har trots allt överlevt i mer än 75 år, först 50 år med Braathens i Norge och nu 25 år i Sverige. Det har varit väldigt upp och ner. Men någon måste driva ett flygbolag för att världen ska fungera. Utan Bra är det många regioner i Sverige som inte kommer att ha flygförbindelser”, avslutar Braathen.
BRA ansöker om ny företagsrekonstruktion. Dagens PS
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.