Företag som vanligtvis inte sysslar med reklam börjar slå sig in på annonsmarknaden – med kunders personliga data.
Flygbolag överväger börja med riktad reklam
Mest läst i kategorin
United Airlines, ett av USA:s största flygbolag, överväger att använda passagerardata för att sälja riktade annonser, enligt källor till Wall Street Journal.
Därmed skulle bolaget ansluta sig till en växande grupp företag som vill utnyttja sin användardata för reklam.
De riktade annonserna skulle i så fall visas på flygbolagets underhållningssystem ombord eller via appen där man bokar biljetter och checkar in.
Läs mer: Investerare nobbar flygbolag trots rekordlyft – Dagens PS
148 miljoner passagerare
Om United Airlines bestämmer sig för att börja med riktad reklam skulle annonsörer exempelvis kunna rekommendera filmer till en passagerare baserat på dennes tidigare resvanor.
Samtidigt överväger flygbolagets ledning noggrant hur man ska kunna lansera riktad reklam utan att irritera passagerarna – eller skapa obehag med alltför specifika meddelanden.
I enlighet med dataskyddslagarna skulle United Airlines därför kunna erbjuda sina kunder möjligheten att välja bort användningen av personlig data för reklam.
Läs mer: Lyxigt lyft: Fem flygresor i första klass – Dagens PS
Hotellkedja säljer annonser
Amerikanska marknadsförare förväntas spendera 46,4 miljarder dollar på “retail media” under 2023. Detta inkluderar annonser baserade på data från återförsäljare – som exempelvis United Airlines.
Förra året började hotellkedjan Marriott, vars lojalitetsprogram har 164 miljoner medlemmar, att sälja personanpassade annonser. Dessa syns på hotellrummens tv-apparater, i Marriotts app och i mejl från hotellkedjan.
Läs mer: Flygresandets oskrivna regler – vilka av dem bryter du? – Dagens PS
Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.
Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.