Dagens PS

Flygbolag överväger börja med riktad reklam

reklam
Snart kan det bli aktuellt med ännu mer reklam under flygresan. (Foto: TT)
Simon Kronö
Simon Kronö
Uppdaterad: 22 nov. 2023Publicerad: 22 nov. 2023

Företag som vanligtvis inte sysslar med reklam börjar slå sig in på annonsmarknaden – med kunders personliga data.

ANNONS

Mest läst i kategorin

United Airlines, ett av USA:s största flygbolag, överväger att använda passagerardata för att sälja riktade annonser, enligt källor till Wall Street Journal.

Därmed skulle bolaget ansluta sig till en växande grupp företag som vill utnyttja sin användardata för reklam.

De riktade annonserna skulle i så fall visas på flygbolagets underhållningssystem ombord eller via appen där man bokar biljetter och checkar in.

Läs mer: Investerare nobbar flygbolag trots rekordlyft – Dagens PS

148 miljoner passagerare

Om United Airlines bestämmer sig för att börja med riktad reklam skulle annonsörer exempelvis kunna rekommendera filmer till en passagerare baserat på dennes tidigare resvanor.

Samtidigt överväger flygbolagets ledning noggrant hur man ska kunna lansera riktad reklam utan att irritera passagerarna – eller skapa obehag med alltför specifika meddelanden.

I enlighet med dataskyddslagarna skulle United Airlines därför kunna erbjuda sina kunder möjligheten att välja bort användningen av personlig data för reklam.

Läs mer: Lyxigt lyft: Fem flygresor i första klass – Dagens PS

ANNONS

Hotellkedja säljer annonser

Amerikanska marknadsförare förväntas spendera 46,4 miljarder dollar på “retail media” under 2023. Detta inkluderar annonser baserade på data från återförsäljare – som exempelvis United Airlines.

Förra året började hotellkedjan Marriott, vars lojalitetsprogram har 164 miljoner medlemmar, att sälja personanpassade annonser. Dessa syns på hotellrummens tv-apparater, i Marriotts app och i mejl från hotellkedjan.

Läs mer: Flygresandets oskrivna regler – vilka av dem bryter du? – Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Simon Kronö
Simon Kronö

Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.

Simon Kronö
Simon Kronö

Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.

ANNONS
Vill du skriva korrekta och trygga avtal som egenföretagare?

Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.

Kontakta Unionen
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Digitalisering & AI

AI och rättssäkerhet: Utmaningar för juridiken

22 dec. 2024
Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Spela klippet

AI och rättssäkerhet: Utmaningar för juridiken

Den digitala utvecklingen har förändrat många branscher, och juridiken är inget undantag. För advokater innebär teknologin nya arbetssätt och större tillgång till information. AI och automatiserade processer har förändrat hur man hanterar dokument, hur man söker på information och hur men genomför möten. Med digitaliseringen kan också komma med nya krav på snabbare återkoppling och […]