Konkurs hotar SAS enligt flyganalytiker efter EU-domstolens beslut som kan tvinga flygbolaget att återbetala statsstödet under covid-pandemin.
Flyganalytiker efter domen: Konkurs hotar SAS
Mest läst i kategorin
Som Dagens PS kunde rapportera på onsdagen ger EU-domstolen Ryanair rätt.
Under pandemin fick SAS statsstöd på totalt 11 miljarder kronor från sina statliga ägare Sverige och Danmark.
EU-kommissionen godkände stödet men EU-domstolen har nu kommit fram till att det beslutet innehåller “flera fel”.
Läs mer: SAS covidstöd felaktigt – förlorar i EU-domstolen
Lågprisbolagt Ryanair hävdade att stödet var orättvist och snedvred konkurrensen, vilket EU-domstolen också konstaterar.
Om SAS nu måste återbetala pengarna innebär det ett direkt hot om omedelbar konkurs för det redan skuldtyngda flygbolaget.
Flyganalytikern: SAS har redan skulder på 20 miljarder
Det säger flyganalytikern Jan Ohlsson till TV4 Nyheterna då SAS redan genomgår en bolagsrekonstruktion och har ansökt om konkursskydd i USA genom ett så kallat Chapter 11-förfarande.
“Det var för att SAS hade 20 miljarder i skulder, som man inte har pengar att betala, så lägg till elva miljarder på det”, säger Jan Ohlsson till TV4.
Den bolagsrekonstruktion som det pressade flygbolaget är föremål för sker med hjälp av bolagets majoritetsägare Apollo global management, som tagit flera av SAS tillgångar i pant.
“Om SAS hamnar på bar backe och tvingas gå i konkurs, kommer Apollo management lösa in panten. Det skulle medföra nedlagda linjer, flygplan skulle försvinna från flottan och Eurobonussystemet skulle säljas”, säger Jan Ohlsson.
Analyschef: Full återbetalning är ett skräckscenario
Jacob Pedersen, analyschef vid danska Sydbank, konstaterar att EU-domstolens utslag är en mardröm för SAS.
“Skräckscenariot är en full återbetalning av statsstöden på 11 miljarder kronor. Det kommer med mycket stor sannolikhet resultera i en konkurs för SAS”, menar även han i en analys, uppger TT.
Enligt Margrethe Vestager, EU-kommissionens vice ordförande med ansvar för statsstödsfrågor, är det oklart om flygbolaget tvingas återbetala statsstödet.
Praxis är att alla olagliga statsstöd ska återbetalas men beslutet från EU-domstolen går samtidigt att överklaga, vilket kan mynna ut i en lång process där återbetalningen helt undviks, enligt Jacob Pedersen, skriver TT.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Dagens PS är en del av RLVNC (Relevance Communication Nordic AB) – Noterat på Nordic SME sedan 2017. RLVNC är ett svenskt newstech-bolag som, med hjälp av en datadriven teknikplattform, erbjuder kostnadsfria och kvalitativa nyheter, främst inom ekonomi, näringsliv och börs.