Det är inte bara budbolaget Best Transport som erbjuder sina chaufförer dåliga löner och avtal. Nu får även Budbee och Airmee kritik från förare och fackförbund. ”Det är en orgie i företagsfloskler”, säger Magnus Falk på Transportarbetareförbundet.
Fler budbolag kritiseras: ”Det är en orgie i företagsfloskler"
Mest läst i kategorin
Låga löner
Nu träder även förare som arbetar för konkurrenterna Budbee och Airmee fram, och berättar om låga löner och orimliga krav.
”Jag fick frågan om jag ville jobba med ett anställningsavtal, då skulle jag få 85 kronor i timmen. Om jag kunde tänka mig att köra utan avtal skulle jag få 100 kronor i timmen”, säger en förare som kör för Airmee, till Di.
Magnus Falk, samhällspolitisk chef på Transportarbetareförbundet säger till Di att avtalen för Airmees och Budbees förare knappast är bättre än de som Best Transport erbjuder, trots att “de pratar om villkor lika bra eller bättre än kollektivavtal”.
“Det är en orgie i företagsfloskler”, säger Magnus Falk.
Fossilfria inom kort
Samtidigt vill både Budbee och Airmee vara fossilfria inom några år. Men det går ut över förarna.
”Det är inte så bra räckvidd på de nya elbilarna, så de har bett oss att inte ha värmen på i bilen, eftersom den drar för mycket batteri”, säger Airmee-föraren till Di.
Underleverantörer
Både Airmee och Budbee använder underleverantörer i form av åkerier, och Airmees vd Julian Lee säger till Di att Airmee har avtal med åkerierna – som säger att de ska marknadsmässiga löner och villkor.
“30–40 procent av åkerierna vi jobbar med har också kollektivavtal”, säger han.
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.