Coronakrisen har omvandlat arbetssituationen för en stor del av världens befolkning. I den nya situationen finns har det även skapats nya jobbmöjligheter, säger amerikanske “IT-futuristen” Ben Fring. Koordinerande förmåga och digitala kunskaper kommer att värderas högt.
Fem yrken som kan skapas med coronakrisen
Mest läst i kategorin
Tidningen Chef listar några av de yrken som “IT-futuristen”, författaren och arbetsmiljöexperten Ben Pring tror kommer att uppstå i svallvågorna av coronakrisen. Artikeln är ursprungligen publicerad på Ted.com.
Jobba hemifrån-koordinator
Att hantera schemat, familjesituationen och utforma ett bra hemmakontor kan vara en utmaning, säger Pring. Därför kan företag dra nytta av en HR-roll som underlättar detta arbete. Koordinatorn kommer att behöva goda ledaregenskaper för att stärka företagets gemensamma moral, säger han.
Hygienkonsult
Det finns ett otal jobb inom fysisk och mental hälsa, men behovet av experter inom hygien och renlighet kommer att öka. “Det finns ett växande behov efter folk som kan göra världen till en renare plats”, säger Pring, och understryker att världen måste vara beredd på framtida pandemier.
Digitala möten-planerare
I och med att många möten numera sköts via Zoom och Teams krävs det att dessa håller en professionell standard. “Folk funderar på hur man kan skapa virtuella events som är mer sofistikerade”, säger Pring.
Digital hälsoleverantör-assistant
Digitaliseringen av sjukvården har fått fart på allvar efter coronavirusets utbrott, och det kommer att finnas behov av personal som kan utveckla vårdbolagens tjänster. “För miljontals personer har digital vård helt ändrat vårdupplevelsen, och jag kan tänka mig att förändringen är här för att stanna”, säger Pring.
Röstdesigner för servicetjänster
I och med att fysisk kontakt med personer, men även ytor, har minskat under coronakrisen ökar beroendet av digitala röstverktyg som Alexa, säger Pring. Detta gynnar personer bra rätt röst och inlevelseförmåga, vilka kan erbjuda sina tjänster till ljudbolagen.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.