Den största anledningen till att folk slutar på sina jobb är att arbetsplatskulturen är toxisk, men hur ser en toxisk arbetsplats ut?
Fem saker som gör en arbetsplats toxisk
Mest läst i kategorin
Enligt forskning gjord av MIT Sloan Management Review är det är tio gånger vanligare att medarbetare slutar sina jobb på grund av att kulturen på arbetsplatsen är toxisk än att de slutar på grund av lönen, det rapporterar CNBC.
Forskare har analyserat 1,4 recensioner på omdömessajten Glassdoor från nästan 600 stora amerikanska bolag och sett att anställda beskriver en toxisk arbetsplats på framför allt fem sätt:
- De är icke inkluderande, personer med olika kön, etnisk bakgrund, sexuell identitet och läggning, funktionshinder och ålder känner sig inte rättvist behandlade eller inkluderade i viktiga beslut. De här identitetsrelaterade orättvisorna gäller inte alla, men har enligt forskarna ändå stor inverkan på arbetsplatsen.
- De är respektlösa, visar bristande hänsyn, artighet eller värdighet inför andra, enligt forskarnas tidigare arbete var avsaknaden av respekt den enskilt starkaste faktorn för hur anställda som helhet bedömer företagskulturen.
- De är oetiska, det inkluderar beskrivningar av oärliga organisationer som inte efterlever regler, även när det gäller yrkessäkerhet och hälsoadministration, sjukvårdsförsäkringar och annat som ska skydda medarbetarna.
- De är grymma, och har ett bedrägligt beteende, en hänsynslös konkurrens och ofta ett dåligt samarbete på företaget.
- De är kränkande i sin hantering av personalen, mobbning och trakasserier förekommer ofta.
“Anställda kan kritisera hundratals olika saker i sin organisation som de diskuterar på Glassdoor, från IT-problem till aningslös ledning”, säger Charlie Sull, en forskare som deltagit i analysen, till CNBC.
Han förklarar att de tittat på ett litet urval av ämnen som har stor effekt på ett företags Glassdoor-betyg, faktorer som kan kosta företagen flera miljarder dollar om anställda slutar.
Negativa betyg och hög personalomsättning
Forskarna fokuserade på ämnen som upprepades i flera arbetsplatsrecensioner och som sammanföll med negativa betyg på företagens kultur och hög personalomsättning mellan april och september 2021.
Charlie Sull förklarar för CNBC att det här inte bara handlar om irritationer, utan att det är saker som kan skapa känslomässiga reaktioner som gör att folk bävar inför att gå till jobbet.
Vill du läsa de senaste nyheterna om ekonomi och företag? Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst.
Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.
Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.