Sedan SAS fått nya ägare kommer Arlanda inte längre att vara hubben för skandinaviska resor. Det påverkar affärsresenärerna.
SAS-affären: Räkna med mellanlandningar
Mest läst i kategorin
På söndagen kunde Dagens PS rapportera om att Kastrup flygplats utanför Köpenhamn blir den nya hubben förs skandinaviska resor. Detta sedan SAS fått nya dansk-franska ägare i KLM och Air France.
Det oroar Svenska Handelskammaren, som länge lobbat för att stärka Arlanda och ser flygplatsen som en viktig port mot omvärlden för näringslivet, rapporterar Dagens Nyheter.
Färre resor från Arlanda
Svenska Handelskammaren menar att beslutet riskerar att försämra utbudet på Arlanda – framför allt för affärsresenärer.
“Näringslivet behöver direktlinjer till de kreativa entreprenöriella klustren som finns i världen, inte till semesterorter”, säger Andreas Hatzigeorgiou, vd på Svenska Handelskammaren, till DN.
Han oroar sig för att direktlinjer till bland annat Hongkong, Shanghai och delar av USA kan försvinna, och att resenärer från Stockholm måste mellanlanda i Köpenhamn.
Krav på regeringen
Nu kräver Svenska Handelskammaren att regeringen tar fram en handlingsplan för att hantera situationen.
“Det behövs ett paket av offensiva satsningar från regeringen nu. Det behöver bli lättare att resa kollektivt till och från Arlanda, och man behöver se över den svenska flygskatten”, säger Andreas Hatzigeorgiou.
Reporter på Dagens PS med fokus på ekonomi.
Reporter på Dagens PS med fokus på ekonomi.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.