Det låter bra på pappret, men faktum är att många svenska exportbolag har problem att få betalt för sina varor och tjänster.
Export – inte alltid en bra affär
Mest läst i kategorin
Statistiken för 2023 är ingen munter läsning.
Nära hälften av de svenska små- och medelstora bolagen upplevde problem att få betalt för sina exportaffärer under fjolåret. Det visar siffror från Exportkreditnämnden, EKN, som har gjort en undersökning där runt 600 bolag deltog.
Exportbolagen får inte betalt
Fyrtiosju procent av bolagen hade problem att få sina fakturor betalda under fjolåret, vilket är en uppgång med elva procent från 2021 och med fem procent från 2022.
“Vi ser alltså att allt fler företag har kunder som inte kan betala, och det är ett problem. Även om vissa får betalt till slut är det krävande och kostar mycket pengar att jaga betalningar, särskilt för mindre företag som behöver fokusera på sin kärnverksamhet”, säger Carl-Johan Karlsson, affärsområdeschef på EKN, i ett pressmeddelande.
Det finns dock sätt för bolagen att skydda sig mot att inte få betalt menar han.
“För mig är slutsatsen enkel, försäkra er mot att inte få betalt.”
Ger tips till bolagen
EKN vill genom några konkreta tips försöka göra det lättare för företagen i det allt tuffare affärsklimatet.
De går ut på att lägga nya kunder under lupp, skriva rätt i avtalen – till exempel ett så kallat äganderättsförbehåll, och att ingå i försäkringar som täcker en eventuell förlust.
Att till exempel försäkra en affär hos EKN på tre månader till Förenade Arabemiraten på en miljon kronor kostar omkring 5 000 kronor. För Carl-Johan Karlsson är en försäkring en självklarhet.
“Betänk, i vilket annat område hade ni låtit bli att försäkra er om sannolikheten för en skada var 50 procent?”
Läs även:
Priserna sjunker för svensk export – Dagens PS
Kommer Asiens exporttillväxt hålla i sig? – Dagens PS
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.