Omikronvarianten av covid-19 sprider sig “exponentiellt” ombord hos rederier redan plågade av fraktkris – något som kan få stora konsekvenser för de redan problematiska leveranskedjorna.
"Exponentiell" ökning av omikron på fartyg förvärrar fraktkris
Mest läst i kategorin
Anglo-Eastern Univan Group, ett fraktföretag med 16 000 anställda ombord på fraktfartyg uppger att de har covid-19-infektioner på fem till sju fraktskepp per månad, jämfört med en till två skepp per månad under förra året, enligt Bloomberg.
Rederiet Wilhelmsen Ship Management rapporterar att de haft fall på fyra skepp under januari, under förra året var det färre än ett dussin skepp på hela året.
Enligt Francesco Gargiulo, vd på International Maritime Employers’ Council, som representerar fraktindustrin, säger att utbrott av covid-19 drabbar fraktindustrin globalt och växer “exponentiellt”.
“Alla har haft fall ombord. Du kommer antagligen att se antalet skepp världen över som påverkas av omikron öka för att det är så smittsamt. Det är trots att försiktighetsåtgärder vidtagits”, säger Mark O’Neil, vd på Columbia Shipmanagement till Bloomberg.
Fraktkris under hela pandemin
Även om rederierna säger att situationen hittills är hanterbar, så innebär utvecklingen ett hot mot fraktindustrin. De fraktfartyg där smitta sprids sätt oftast hela skeppet i karantän i upp till två veckor. Det har varit rejäla köer vid stora hamnar som Los Angeles och Rotterdam under hela pandemin, vilket riskerar att förvärras om fler fartyg tvingas in i karantän på grund av omikronvarianten.
Kinesiska hamnar har dessutom infört hårdare smittokontroller, samtidigt som stora delar av världen öppnar upp och går över mot en policy om att leva med viruset.
“Går inte att jobba runt det”
Det råder också brist på hamnarbetare och lastbilschaufförer – alla dessa faktorer innebär sammantaget en rejält pressad situation för världens leveranskedjor, med varubrist och prishöjningar för konsumenterna som följd.
“Störningar i försörjningskedjan kvarstår. Kina har gjort ett bra jobb med att förhindra dödsfall och allvarliga utbrott men verkligheten är att den internationella leveranskedjan lider. Det går inte att jobba runt det”, säger Bjorn Hojgaard, vd på Anglo-Eastern och ordförande på Hong Kong Shipowners Association till Bloomberg.
Läs även: Säkra aktier i osäkert läge: omikron, inflation, fraktkris
Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.
Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.