Dagens PS

Experter: Varselvåg hotar i fraktkaoset

fraktkaos
Fraktkaoset hotar stora readagar som Black Friday. (Foto: TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 23 nov. 2021Publicerad: 31 aug. 2021

Experter befarar att en varselvåg kan drabba svenska företag i spåren av fraktkaoset och nu höjs kraven på att regeringen agerar.

ANNONS

Mest läst i kategorin

“Vi hade möte med näringsdepartementet i mitten av förra veckan och framförde våra krav. De lyssnade men jag fick en känsla av att det blev förvånade över allvaret i situationen”, säger Fredrik Sidahl, vd för branschorganisationen FKG (Fordonskomponentsgruppen), till SvD och beskriver läget med komponentbristen som “akut”.

FKG anser att regeringen måste agera och även tar bort karenstiden när det gäller stödet för korttidspermittering.

Bolagsjättar som Volvo Cars och Scania har tvingats dra i nödbromsen och stoppa produktionen tillfälligt till följd av halvledarkrisen.

Ikea köper containrar och hyr in egna fartyg

Även andra bolag hukar under problemen med de globala leveranskedjorna, men möbelbjässen Ikea har löst det på sitt eget sätt. Ikea köper egna containrar och hyr in fartyg för att hyllorna inte ska gapa tomma i varuhusen.

Mats Kinnwall, chefsekonom på Teknikföretagen, varnar samtidigt utifrån sin horisont att komponentbristen kan “knäcka ryggen på den återhämtning i konjunkturen” som Sverige upplevt senaste året.

Fredrik Sidahl på FKG är mest förvånad över finansminister Magdalena Anderssons rosaskimrande beskrivning av svensk ekonomi, samtidigt som stora svenska industribolag kämpar dygnet runt för att få tag i nödvändiga insatsvaror.

Dyrare varor och tomt på hyllorna

Följden av kaoset i världens hamnar kan bli dyrare varor, lägre marginaler och tomt på många butikshyllor, skriver Svenska Dagbladet.

ANNONS

“Jag tror inte att vi nått toppen än. Shippingföretagen har överhanden och så länge bolagen måste få fram sina varor och dessutom har marginaler kvar, fortsätter kostnaderna att stiga”, säger Patrik Berglund på det norska analysföretaget Xeneta till tidningen och berättar att priserna på containrar rusat med 800-900 procent under pandemin, och att han tror att toppen inte är nådd än.

Läs även: Kaos – halvledarbrist stoppar fabrik efter fabrik

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

ANNONS
Vill du skriva korrekta och trygga avtal som egenföretagare?

Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.

Kontakta Unionen
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Skärpta straff för olaglig finansiell verksamhet 

Nu ska finansbrott likställas med organiserad brottslighet. Det anser Ekobrottsmyndigheten, som kräver hårdare straff för brott på finansmarknaden. Se mer i videon ovan. Rikard Jermsten är nytillträdd generaldirektör och chef för Ekobrottsmyndigheten. Han anser att finansbrott är lika allvarliga som organiserad brottslighet. Därför behövs hårdare straff. MISSA INTE: Thedéens skarpa varning: Värre läge än 2020 […]