Dagens PS

Experter: En mångfaldig styrelse presterar bättre

styrelse-mångfald-kvinnor
Enligt en ny studie är det bra med stor mångfald i bolagsstyrelsen. (Foto: CoWomen/Unsplash)
Joel Durén
Joel Durén
Uppdaterad: 12 nov. 2021Publicerad: 03 juli 2019

Enligt en ny studie som Nordea gjort är det bäst att ha en ålders- och könsdiversifierad styrelse, då mångfalden gör att bolaget presterar bättre och har lägre volatilitet.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Det rapporterar Dagens Industri. Studien är gjord på 180 bolag mellan 2014 och 2018.

En bra åldersfördelning visade sig enligt studien ha mest positiv inverkan på företagens aktiekurser, men ledde också till större volatilitet.

Å andra sidan hade en bra könsfördelning begränsad inverkan på kursutvecklingen, men stabiliserade i stället företagens lönsamhet.

”Kombinationen av de två gör att du får ytterligare lite högre avkastning och lägre volatilitet. Ju mer heterogen styrelsen är, desto mer överensstämmer den med den komplexa värld vi lever i”, säger Cecilia Fryklöf, till DI.

Snittåldern i de 180 bolagsstyrelserna är 57 år och resultatet visar att fördelarna med spridda åldrar ökar ju fler år som skiljer ledamöterna åt.

”De bolag som har den största spridningen i ålder har en bättre aktieutveckling. Man behöver erfarenhet, men man behöver också en yngre kompetens för att bli mer dynamisk”, fortsätter Fryklöf.

Studien visade också att styrelsen måste bestå av minst en tredjedel kvinnor för att få effekt på bolagets prestation. I Sverige har andelen kvinnor i undersökta bolag ökat från 27 procent 2013 till 35 procent 2018, enligt studien.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Vill du skriva korrekta och trygga avtal som egenföretagare?

Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.

Kontakta Unionen
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]