EU:s konsumentmyndigheter sätter nu gemensamt ner foten mot Metas nya affärsmodell, som man menar bryter mot EU:s konsumentlagar.
EU sätter ner foten mot Facebook och Instagram
Mest läst i kategorin
EU:s konsumentmyndigheter är samlade i nätverket CPC. Nu agerar det, tillsammans med EU-kommissionen, mot Meta, moderbolaget bakom Facebook och Instagram.
Bakgrunden är den nya affärsmodell de två sociala plattformarna infört.
EU menar att sättet användarna tvingas fatta beslut kring hur deras personliga uppgifter får användas, strider mot EU:s konsumentlagar.
Den nya affärsmodell som Meta har infört innebär i korthet att användarna tvingas göra ett val kring sina personliga uppgifter.
Antingen måste man betala för att använda tjänsten eller gå med på att ens personuppgifter används för kommersiella syften, bland annat att visa riktade annonser.
”EU:s konsumentnätverk menar att användarna stressats till att fatta ett snabbt beslut och att Meta inte tydligt informerat om vad konsekvenserna av valet blir”, skriver Konsumentverket, som ingår i CPC, i ett pressmeddelande.
Flera brister
CPC-nätverkets utredning visar flera olika åtgärder som kan utgöra vilseledande eller aggressiva affärsmetoder.
I ett pressmeddelande från EU-kommissionen beskrivs flera av problemen – se lista nedan.
”Som användare av Metas plattformar är det viktigt att noggrant överväga de alternativ som presenteras och vara medveten om hur ens personuppgifter kan komma att användas”, skriver EU-kommissionen i pressmeddelandet.
Senaste nytt
Svar 1 september
CPC-nätverkets bedömning har framförts till Meta i ett brev. Företaget har nu tid till 1 september för att svara CPC-nätverket och EU-kommissionen.
Om inte Meta rättar sig efter kritiken som framförts kan ytterligare åtgärder vidtas, som till exempel olika sanktioner, påpekar man.
Fakta/Fyra punkter i EU:s kritik av Metas nya affärsmodell
• Ordet “gratis” används vilseledande, då användare som inte vill betala måste acceptera att deras personuppgifter används för riktade annonser.
• Användare måste navigera genom flera vyer på sajten och klicka på länkar för att förstå hur deras data används, vilket kan upplevas som krångligt och otydligt.
• Meta använder vaga termer som “dina uppgifter” i stället för “personuppgifter”, och antyder att betalande användare inte kommer att se några annonser alls, trots att de fortfarande kan exponeras för viss reklam via delat innehåll.
• Att på olika sätt pressa konsumenter att fatta ett omedelbart beslut utan att ge dem en reell möjlighet att bedöma konsekvenserna av de två alternativen.
(Källa: Konsumentverket)
Så skyddar du din användardata från Meta. Dagens PS
EU till Meta: Betala för Facebook räcker inte. Dagens PS
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.