Det blir WSP som ska ta fram lösningarna för Nobelbanan, 15-miljarderssatsningen som är en viktig del av snabbförbindelsen Stockholm-Oslo.
Ett steg till för Nobels järnväg
Mest läst i kategorin
Betydligt snabbare resor, mer klimatsmarta transporter, snabbare ekonomisk tillväxt.
Det är tre av skälen när bolaget Oslo-Sthlm 2.55 nu arbetar vidare med en central del av snabbtågsförbindelsen Stockholm-Oslo.
Det gäller Nobelbanan, järnvägssträckan mellan Örebro och Kristinehamn via Alfred Nobels Karlskoga – därav namnet – som knyter ihop Mälardalen och Stockholm med Värmland.
Nu får WSPi uppdraget att genomföra lokaliseringsutredningen för Nobelbanan.
Arbetet görs i samarbete med Trafikverket och ska vara klart våren 2026.
”Stor potential”
”Det här är ett uppdrag med stor potential att bidra till viktig samhällsnytta både för regionen, Sverige och internationellt”, säger Åsa Zeinetz, som är sektionschef för järnväg hos WSP.
Bolaget Oslo-Sthlm 2.55 ägs av kommunerna och regionerna på den berörda sträckan. Där ser man lokaliseringsutredningen som ett viktigt steg.
”Diskussionerna om att förbättra järnvägsförbindelserna och höja kapaciteten har pågått länge, men har fått ännu högre prioritet – inte minst av EU och av att Sverige behöver höja sin försvarsförmåga”, påpekar bolagets vd Jonas Karlsson.
Kapar två tredjedelar
För regionhuvudstäderna Karlstad och Örebro har utredningen, kostnadsberäknad till 64 miljoner kronor, stor betydelse.
Med Nobelbanan förkortas restiden mellan städerna från dagens 1 timma och 50 minuter, till 35-40 minuter.
”Vi tror stenhårt på det här projektet och vet att många andra gör det, bland andra näringslivet. Så sent som i somras gick exempelvis Jacob Wallenberg ut och stöttade projektet”, påpekar Erik Evestam, regionråd i Värmland hos NWT.
”Nobelbanan kommer att innebära väldigt mycket för att knyta samman vårt område i form av kraftigt minskad restid och en betydligt större arbetsmarknad”, tillägger han.
Ingår i EU:s nätverk
Hela sträckan Stockholm-Oslo ingår numera även i EU:s prioriterade kommunikationsnätverk TEN-T.
För de två universiteten i Karlstad och Örebro och möjligheterna att knyta dem närmare varandra, anses också Nobelbanan väsentlig.
”Kostnaden för Nobelbanan beräknas till cirka 15 miljarder kronor och vi anser att det är ett samhällsekonomiskt väldigt klokt projekt som har stor potential”, säger Jonas Karlsson.
Läs mer:
Järnvägen – ett hot mot Sveriges framtid. Dagens PS
Nya hinder för Ostlänken – kostnaderna spårar ur. Dagens PS
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.