Ericsson-bolaget Vonage får nu böter på över en miljard kronor för att successivt lura kunder. Det amerikanska bolaget har satt upp mardrömslika sätt för kunderna att avsluta sina abonnemang på IP-telefoni.
Ericsson-bolag lurar kunder – får böta rekordsumma
Mest läst i kategorin
Det har gått nästan ett år sedan Ericsson köpte amerikanska Vonage, som är en global leverantör av molnbaserad kommunikation.
Ett köp som Ericsson kanske hade undvikit med tanke på böterna på motsvarande 1,1 miljarder kronor som nu kommer behöva betalas ut av telekomjätten till USA:s konkurrensverk, FTC, berättar Di.
Ericsson-bolag lurar sina kunder
Anledningen är att Vonage har lurat sina kunder genom sitt abonnemang på IP-telefoni till företag och privatpersoner ända sedan 2015.
Medan det var superenkelt att bli kund genom enbart ett knapptryck var det ett mardrömsscenario att säga upp sina abonnemang. Kunderna berättar att de inte har kunnat avsluta IP-telefoni-tjänsten via mejl eller hemsidan utan istället har de behövt ringa anställda på Vonage – och även där är det genom en snårig djungel av konstiga öppettider och begränsade nummer. Kunderna som kämpat sig fram till uppsagda abonnemang har dessutom även vidare fått böta för ”tidig uppsägning”.
Stark kritik
Kritiken som väller över Vonage är inte nådig.
”Det här är bedrägeri och stöld”, säger en kund.
Vonage, å sin sida, verkar inte ta till sig kritiken på allvar.
”Vi anser att vi till fullo har följt direktiven”, uppgav vd:n Rory Read i augusti.
Det anser dock inte FTC som skriver ut böter på 100 miljoner dollar.
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.