Influencers kan tjäna pengar på att blanda in samhällsfrågor i reklamen – men bara ibland. Då kan det till och med öka deras trovärdighet.
Engagera dig – det kan löna sig
Mest läst i kategorin
Så kallade influencers är personer som via sociala medier försörjer sig på att exempelvis få folk att byta läppstift eller välja rätt spelbolag.
Nu har forskare vid Handelshögskolan i Stockholm undersökt vad som händer när influerarna så att säga blandar samhällsfrågor i läppstiften.
Influerare på sociala medier har länge använt sina kanaler för att sälja produkter, konstaterar forskarna, som ser att många av dem nu kombinerar det med att driva samhällsfrågor.
Det kan handla om allt från miljöfrågor, till att driva social förändring. Enligt forskarna kan denna kombination vara effektiv, och leda både till större engagemang och till det primära – att lyssnare och tittare blir mer köpsugna.
Mindre påträngande
När aktivism blandas med produktreklam uppfattas den mindre påträngande och gör att mottagaren inte bara ser inlägget som ett sätt att sälja.
”Genom att inkludera samhällsfrågor i reklam kan influencers behålla sin äkthet och samtidigt driva försäljning, säger Jonas Colliander, forskare vid Handelshögskolans Center for Retailing.
Studien visar att konsumenter som ser samhällsfrågor i influerares inlägg tillbringar mer tid på produkternas webbplatser, och är mer benägna att köpa något.
Anledningen till detta är att inlägg som handlar om en viktig fråga känns mindre som traditionell reklam och mer som en del av influerarens egna värderingar. Detta minskar konsumenternas naturliga misstänksamhet, påpekar forskarna.
Fungerar inte alltid
Dock fungerar det inte alltid och för alla.
De som redan är skeptiska till influerare och marknadsföring kan tycka det är manipulativt när engagemang används för att sälja produkter.
De tycker att det känns oärligt och då blir kombinationen i stället kontraproduktiv.
”De som redan är misstänksamma mot influencers kan se detta som ännu ett marknadsföringsknep. Då kan aktivism i reklam snarare få negativ effekt. Marknadsförare måste verkligen förstå sin målgrupp innan de använder den här strategin”, understryker Jonas Colliander.
Måste välja rätt fråga
Grundläggande är att influerarens image passar ihop med den fråga de driver. Om det personliga varumärket stämmer med engagemanget förstärks de positiva effekterna.
Om det känns äkta för influeraren är konsumenterna mer benägna att lita på budskapet och engagera sig i produkten.
Men om influeraren och frågan inte verkar passa ihop kan det kännas falskt och motverka effekten, summerar forskarna.
”Det handlar om att vara äkta. Om det känns påklistrat kommer konsumenterna att genomskåda det direkt”, säger Colliander.
Läs mer:
Finansmäklare i blåsväder – betalade influencers för att ljuga. Dagens PS
AI-influencers – ett skrämmande fenomen. Dagens PS
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.