Elfärjor som en central del av kollektivtrafiken i Stockholm? Framtidens lösning – en fråga som VTI nu ska utreda.
Elfärjor kan vara lösningen för Stockholm
Mest läst i kategorin
VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, presenterar sig som ”ett oberoende och internationellt framstående forskningsinstitut inom transportsektorn”.
Nu ska man använda den kompetensen till att svara på frågan om eldrivna färjor kan bli samhällsekonomiskt lönsamma som en del av kollektivtrafiken.
Påverkan på resvanor, restider och andra trafikslag ska utredas och kartläggas i en ny forskningsstudie VTI gör.
Utgångspunkten är att eldrivna färjor har stor potential att förkorta restider, minska koldioxidutsläpp och avlasta annan kollektivtrafik.
80 procent mindre energi
Ett fysiskt försök med en elfärja från Candela Technology är i gång i Stockholm sedan slutet av förra månaden.
Candelas bärplansteknik beräknas minska energiförbrukningen med 80 procent jämfört med konventionella fartyg.
Förutom Candela Technology samarbetar VTI i projektet med Cstrider. Tillsammans ska man granska effekterna av ett system med mindre eldrivna båtar i Stockholms lokaltrafik.
Senaste nytt
Datasimuleringar
Studien görs genom datasimuleringar av trafiken på såväl befintliga som potentiella båtlinjer, exempelvis mellan Ekerö och centrala Stockholm.
De effekter man främst vill se är påverkan på restider och vilka grupper av resenärer som påverkas mest.
”Studien ska också ge en grund för samhällsekonomiska analyser av trafiken. Vet vi vilka nyttor och vilka kostnader som finns kan vi också få svar på om ett system med eldrivna färjor är samhällsekonomiskt lönsamt”, säger projektledaren Henrik Sjöstrand, senior utredare hos VTI.
Fördelar – och nackdelar
Oavsett drivmedel har vattenburen kollektivtrafik vissa uppenbara fördelar som att resorna ofta blir kortare och att mycket av infrastrukturen, det vill säga vattnet, redan finns på plats, påpekar VTI som samtidigt ser nackdelar.
Förutom i rusningstrafik går stora färjor ofta tomma och fossila drivmedel innebär stora utsläpp. Samtidigt kan attraktiv bostadsbebyggelse nära vatten göra det svårt att hitta utrymme för kajer och hamnar, listar man på problemsidan.
”Märkligt att Stockholm saknar”
”På ett sätt är det lite märkligt att Stockholm, som har så mycket vatten, inte har mer vattenburen kollektivtrafik. Men i värsta fall blir båttrafik både dyrare, sämre för miljön och är svår att få plats med”, varnar Henrik Sjöstrand.
De båtar som kommer att användas i simuleringarna är den eldrivna färjan P-12 från Candela Technology och mindre automatiserade småfärjor från Cstrider.
Projektet, ”Vattenkoll”, finansieras av Trafikverket. Det kan följas av ett större projekt där även ett fysiskt pilotförsök genomförs.
Nu måste du betala för att resa med SL-bussen: Trots barnvagn. Dagens PS
“SL-kortet behöver höjas 400kr” – saknas miljarder. Dagens PS
Nu blir det dyrare för pensionärer att resa med SL. News55
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.