“De var nästan aggressiva”, säger en kvinna som drabbats av det elbolag som uppges ha vilselett hundratals konsumenter.
Elbolaget med “mest klagomål just nu”
Mest läst i kategorin
Det är Sveriges Radio som rapporterar om elbolaget Nordic Best Energi. Radion pratar med Elka Bailova från Järfälla – en av dem som fått uppleva bolagets försäljningsteknik på nära håll.
När hon skulle flytta till en ny lägenhet blev hon uppringd av Nordic Best Energi som påstod sig ringa från hennes nuvarande elbolag.
“De var nästan aggressiva, jag sa får jag tänka – nej vi garanterar att du ska få bästa pris. Det är många äldre som blivit lurade – det är hemskt”, säger hon.
Många kunder har klagat på att elbolaget använder sig av vilseledande metoder, ofta genom att felaktigt påstå att de representerar andra elbolag.
Läs också: Hårda ord mot elbolagen – “skyhöga priser, bara för att de kan”. Dagens PS
“Toppar listan”
Nordic Best Energi toppar just nu Konsumenternas Energimarknadsbyrås lista över företag med flest klagomål. Totalt har över hundra anmälningar lämnats in.
“De toppar listan – de har mest klagomål just nu”, säger byråns vd Thomas Björkström.
Redan i november kunde Dagens Juridik rapportera att Konsumentombudsmannen, KO, förbjuder Nordic Best Energis försäljningsmetoder.
Då slog man fast att elbolaget inte får påstå att de ringer från konsumentens befintliga elbolag. De får inte heller påstå att samtalet rör konsumentens nuvarande elavtal eller elnät.
Man hotade även bolaget med böter på 400 000 kronor om de inte slutar med sina vilseledande försäljningsmetoder.
Nordic Best Energi svarar
Nordic Best Energi uppger på sin hemsida att de har 100 procent kundnöjdhet och att de kan “garantera dig att du som kund hos oss får de absolut bästa förutsättningarna för att få ett av landets smidigaste, billigaste, mest enkla och transparenta elavtal”.
På Konsumenternas Energimarknadsbyrå går det i sin tur att läsa följande: “I klagomålen mot Nordic Best Energi uppger konsumenterna återkommande att de upplever svårigheter att kommunicera med företagets kundtjänst och får ett dåligt bemötande. Flera konsumenter uppger också att de inte får svar när de kontaktar Nordic Best Energi”.
När SR kontaktade elbolaget via mejl, uppger de att de har nolltollerans mot vilseledande påståenden och att deras fokus ligger på ärlig dialog och kundnöjdhet.
De uppger även att de tar kritiken på största allvar och att de nu har färre klagomål.
Läs också: V: Hushållen rånas av elbolagen. News55
Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.
Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.