Bilindustrin ställer om och underleverantörerna kämpar för att hänga med. Det handlar inte bara om eldrift, utan om fossilfria material och batterier. Förutsättningarna är krävande och konkurrensen knivskarp.
Elbilar: Knivskarp konkurrens för underleverantörer
Mest läst i kategorin
Biltillverkarna kämpar stenhårt för att passera som miljövänliga i alla led – från bilarnas utsläpp till själva tillverkningsprocessen. Bilföretagen vill ha fossilfri ståltillverkning och batteritillverkning för att passera nålsögat hos tillsynsmyndigheter och investerare. Men för underleverantörerna är det tufft att leva upp till alla nya krav, rapporterar Reuters.
Alla större biltillverkare har förbundit sig till gröna mål och försöker rensa bort material som skadar miljö och klimat från sina leveranskedjor. Många leverantörer gör därför stora investeringar. De utvecklar återvinningsbara delar och kopplar upp sina företag till förnybar energi.
Problemet är att de inte kan ta ut särskilt mycket högre pris för sina produkter trots investeringarna. Biltillverkarna försöker själva pressa priser så långt som möjligt.
Joe McCabe, vd för analysföretaget AutoForecast Solutions säger till Reuters att han räknar med ett stort bortfall bland underleverantörerna till följd av att de inte får tillräckligt betalt.
Om en underleverantör sätter för högt pris på sin miljövänliga produkt går biltillverkarna till en konkurrent.
Såväl Mercedes-Benz som Volkswagen säger till Reuters att de är medvetna om problematiken, och att de försöker lösa frågan genom ett samarbete med underleverantörerna. Men de flesta underleverantörerna uppger att omställningen är kostsam, även de mest framgångsrika.
Underleverantörer satsar – med oklar utgång
Den amerikansk-schweiziska kontakttillverkaren TE Connectivity är ett av de absolut största bolag som levererar komponenter till bilbranschen och även de uppger svårigheter att möta kraven.
Brittiska Autins tillverkar isolering till bilar, och hade intäkter på cirka 23 miljoner pund räkenskapsåret 2021. Men nu räknar man med stor kostnadsökningar när bolaget går över till 100 procent förnybar energi i sin produktion senare i år.
Plast- och gummikomponenttillverkaren Sigit satsade 10 miljoner euro på ett forskningscenter i Turin för ett par år sedan. Där har man utvecklat en återvinningsbar termoplastkomposit som är 90 procent lättare än den tidigare metalldelen. Men efter störda leveranskedjor säger bolagets vd Emanuele Buscaglione att kostnaderna har ”dödat” företagets marginaler.
Samtidigt menar Shane Kirrane, kommersiell direktör på Autins Group, att underleverantöererna inte kommer undan stora investeringar i gröna tillverkningsmetoder.
”Om du inte gör det kommer du inte att ha ett företag som levererar till stora biltillverkare inom fem eller sex år”, säger han till Reuters.
Läs också:
“Vi har inte tid att vänta på nästa regering”
Nästa aktierush – allt inom smarta elbilar
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.