Dagens PS

Vilken influencer ska e-handlare välja?

Det är viktigt att välja en influencer som är aktiv på samma sociala medie som e-handlaren själv använder. (Foto: TT)
Jonas Carlsson
Jonas Carlsson
Uppdaterad: 29 mars 2020Publicerad: 29 mars 2020

Att arbeta med influencers kan vara ett bra sätt att förbättra ett e-handelsföretags image. Men det gäller att vara noggrann. Fel val kan sänka businessen. 

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det är sajten E-handelstips som ger tips på hur man som e-handlare ska tänka när man väljer att inleda ett samarbete med influencers. Rätt val kan höja förtroendet för varumärket, medan fel val kan sinka ett bolag.

Det första rådet är att hellre gå efter influencers som är inriktade mot din målgrupp, exempelvis om kläder är er gemensamma nämnare än storleken på influencers. Enligt sajten är det här ett vanligt misstag som många e-handelsbolag gör. Att vara expert på sin nisch är extra viktigt och sajten jämför det här med att matcha sig mot rätt sökord.

Sajten tipsar också om att man ska välja en influencer som använder samma sociala medier som dig. Då blir det lätt för följare att dela inlägg och budskapet når ut mer.

 

 

 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Energikris
Spela klippet

Europas energikris: Höga priser och tveksamma lösningar

Energikrisen i Europa visar på utmaningar med den gröna omställningen. Många länder är beroende av naturgas, särskilt på vintern när energibehovet är större – och Europas energikris smittar även Sverige. En kombination av en omställning till väderberoende energiproduktion och kalla vinterdagar har gett rekordpriser på el i Tyskland – och södra Sverige dras med i krisen. […]