I en ny undersökning som Klarna presenterat säger 27 procent att de upplevt någon form av bedrägeri på nätet under det senaste året.
Undersökning: Var fjärde lurad på nätet
Mest läst i kategorin
Varor som betalats men inte levererats, trasiga produkter eller falska nätbutiker som lurar konsumenterna.
Det är några av de vanligaste formerna av bedrägeri som drabbar personer som handlar på nätet.
En ny undersökning som Klarna låtit Yougov genomföra visar att av de som handlar varor och tjänster på nätet har 27 procent utsatts för något slags nätbedrägeri under det senaste året, rapporterar Ehandel.
Mest yngre
”När vi ställde samma fråga förra året uppgav 35 procent att de drabbats av nätbedrägeri jämfört med 27 procent nu. Så även om det tyvärr förekommer så går utvecklingen åt rätt håll”, säger Jakob Johannesson som är bedrägerichef hos Klarna.
Det är särskilt de yngre åldersgrupperna bland de svarande, 18-29 samt 30-39 år, som drabbas av nätbedrägerier.
I de grupperna är andelen 42 respektive 40 procent medan endast 21 procent av de som är 50-59 år har råkat illa ut.
Handlar mer – drabbas mer
”En möjlig förklaring är att unga vuxna, som generellt är mer aktiva online och näthandlar oftare, exponeras mer för potentiella bedrägerier. Det här visar också att ingen är immun mot att drabbas, oavsett hur van internetanvändare man är”, konstaterar Johannesson.
Risken varierar också mellan olika plattformar på våra sociala medier. Bland de svarande som är Tiktok-användare har nästan varannan råkat ut för nätbedrägerier medan andelen är en fjärdedel hos dem som är aktiva på Facebook och Instagram.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.