Svensk e-handel växer, men de utländska rivalerna blir alltmer aggressiva och vinner mark – kinesiska Temu och Shein lockar med lägre priser.
Temu och Shein hotar svenska e-handelsföretag
Mest läst i kategorin
“E-handeln i Sverige fortsätter att växa, men konkurrensen hårdnar, särskilt från internationella lågprisaktörer som Temu och Shein. Svenska företag måste möta denna utmaning genom innovation och hållbara lösningar för att vinna och behålla konsumenternas förtroende”, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.
I ett pressmeddelande berättar branschorganisationen att e-handelns omsättning i Sverige uppgick till 11,4 miljarder kronor i oktober, en ökning med 5 procent jämfört med samma månad i fjol.
Utländska lågprisaktörer bakom ökningen
Den så kallade e-handelsindikatorn visar att snittköpesumman per e-handelskonsument är drygt 1 900 kronor, vilket uppges vara oförändrat från förra året.
Däremot har andelen e-handelsshoppare stigit från 67 till 71 procent.
Det driver tillväxten, skriver Svensk Handel.
Men en betydande ökning av e-handeln i Sverige kommer även från utländska e-handelsaktörer som erbjuder låga priser.
Temu och Shein på stark frammarsch i Sverige
Nästan 600 000 svenska konsumenter handlade från någon av de kinesiska plattformerna Temu och Shein i oktober och under alla månader hittills under året har fler svenska e-handelskonsumenter shoppat från utländska aktörer än 2023.
Totalt har andelen av e-handelskonsumtionen som går till utländska företag stigit från 8 procent i fjol till 12 procent i år. Samtidigt har omsättningen från utländska aktörer ökat med cirka 60 procent.
“För att skapa en rättvis och hållbar marknad måste vi se till att plattformsföretag verkar under samma regler och tillsyn som svenska aktörer. Svensk Handel driver på för att EU:s regelverk säkerställer rättvisa konkurrensvillkor, vilket är helt avgörande för svensk handel”, säger Per Ljungberg.
Svensk Handel: Konkurrerar inte på samma villkor
Svensk Handel konstaterar att utmaningarna på hemmaplan Sverige är “tydliga” med de utländska aktörernas starka inträde, även om svensk e-handelsföretag går bra internationellt med sin export.
Det som utgör ett hot och hämmar de svenska företagens tillväxt i Sverige är, enligt Svensk Handel, ojämlika villkor i konkurrensen med utländska aktörer, däribland höga kostnader.
Sedan årets början är de utländska aktörernas omsättningsökning cirka 60 procent.
Läs även: Så ska Amazon klå Shein och Temu – med tandkräm Dagens PS
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.