Dagens PS

Temu och Shein hotar svenska e-handelsföretag

Temu Shein
Den kinesiska e-handelsplattformen Temus hemsida. (Foto: Jessica Gow/TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 19 nov. 2024Publicerad: 19 nov. 2024

Svensk e-handel växer, men de utländska rivalerna blir alltmer aggressiva och vinner mark – kinesiska Temu och Shein lockar med lägre priser.

ANNONS

Mest läst i kategorin

“E-handeln i Sverige fortsätter att växa, men konkurrensen hårdnar, särskilt från internationella lågprisaktörer som Temu och Shein. Svenska företag måste möta denna utmaning genom innovation och hållbara lösningar för att vinna och behålla konsumenternas förtroende”, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.

I ett pressmeddelande berättar branschorganisationen att e-handelns omsättning i Sverige uppgick till 11,4 miljarder kronor i oktober, en ökning med 5 procent jämfört med samma månad i fjol.

Utländska lågprisaktörer bakom ökningen

Den så kallade e-handelsindikatorn visar att snittköpesumman per e-handelskonsument är drygt 1 900 kronor, vilket uppges vara oförändrat från förra året.

Däremot har andelen e-handelsshoppare stigit från 67 till 71 procent.

Det driver tillväxten, skriver Svensk Handel.

Men en betydande ökning av e-handeln i Sverige kommer även från utländska e-handelsaktörer som erbjuder låga priser.

ANNONS

Senaste nytt

Temu och Shein på stark frammarsch i Sverige

Nästan 600 000 svenska konsumenter handlade från någon av de kinesiska plattformerna Temu och Shein i oktober och under alla månader hittills under året har fler svenska e-handelskonsumenter shoppat från utländska aktörer än 2023.

ANNONS

Totalt har andelen av e-handelskonsumtionen som går till utländska företag stigit från 8 procent i fjol till 12 procent i år. Samtidigt har omsättningen från utländska aktörer ökat med cirka 60 procent.

“För att skapa en rättvis och hållbar marknad måste vi se till att plattformsföretag verkar under samma regler och tillsyn som svenska aktörer. Svensk Handel driver på för att EU:s regelverk säkerställer rättvisa konkurrensvillkor, vilket är helt avgörande för svensk handel”, säger Per Ljungberg.

Svensk Handel: Konkurrerar inte på samma villkor

Svensk Handel konstaterar att utmaningarna på hemmaplan Sverige är “tydliga” med de utländska aktörernas starka inträde, även om svensk e-handelsföretag går bra internationellt med sin export.

Det som utgör ett hot och hämmar de svenska företagens tillväxt i Sverige är, enligt Svensk Handel, ojämlika villkor i konkurrensen med utländska aktörer, däribland höga kostnader.

Sedan årets början är de utländska aktörernas omsättningsökning cirka 60 procent.

Läs även: Så ska Amazon klå Shein och Temu – med tandkräm Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.

ANNONS
Vill du skriva korrekta och trygga avtal som egenföretagare?

Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.

Kontakta Unionen
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS