Dagens PS

Visar nolltolerans mot lång leveranstid

Niklas Knight är vd på Best Transport och ser att kunderna ställer allt högre krav på leveranstider.
Jonas Carlsson
Jonas Carlsson
Uppdaterad: 22 apr. 2020Publicerad: 22 apr. 2020

Det är helt avgörande för många svenskar med rimlig väntetid när leveranser ska komma. Kunderna skulle också ofta välja en fysisk butik om leveransen tog för lång tid. “Allt sker på mottagarens villkor”.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det gamla talesättet om att kunderna alltid har rätt, stämmer väl överens med den undersökning som Best Transport genomfört om svenskarnas krav på beställningar som ska levereras till dörren. Resultaten visar att kundernas krav på leveranstider är något som både e-handlare och logistikföretag måste ta hänsyn till Hälften av svens.karna har avstått ett köp på grund av leveranstiden.

“Allt mer sker på mottagarens, snarare än på avsändarens, villkor. Det visar också vår nya undersökning. Det är därför av större vikt än någonsin att samarbetet fungerar smidigt genom hela leveranskedjan, från e-handlare till leverantör. Kunderna förväntar sig snabba och säkra leveranser. Något den som vill förbli relevant inom transport- och logistikbranschen måste ta hänsyn till och kunna garantera”, säger Niklas Knight, vd på Best Transport.

15 procent skulle avstå om väntetiden var 5-10 dagar. 14 procent om det var mer än tio dagar, nio procent om det tar mer än en månad, mer än tre procent om det tar två månader. 39 procent skulle inte avstå och 11 procent visste inte. Resterande procentandel ville ha leveransen nästan omgående för att de inte skulle avstå.

Vissa skulle till och med hellre vända sig till en fysisk butik om leveransen dröjer. Enbart 21 procent ställer inget krav eller har svarat “vet ej” när det gäller om de skulle välja en butik. Det finns en konkurrens även här.

“Ja, men både leveranslöftet och snabbhet är avgörande. Här kan de som använder omnikanal (leverans från både lager och butik) ha en fördel”.

Under coronatider märks det inte helt oväntat att livsnödvändiga varor som mat och läkemedel måste levereras snabbt till dörren.

“Det blir allt tydligare att transport och logistik utgör samhällsnära tjänster som är viktiga för många, speciellt i tider som dessa. Allt fler förlitar sig på att varor som läkemedel och livsmedel ska kunna nå dem samma dag som lagd beställning, vilket visar att kraven på, men även förtroendet för, transportaktörer ökar. Det är ett förtroende vi är stolta över och jobbar hårt för att vårda”.

Statistiken visar också att storstadsregionerna är mer otåliga när det gäller att få saker levererade snabbt. På mindre tätbefolkade områden är man mer tillåtande. Men det innebär inte att man är kravlösa. Det är snarare andra värden som uppskattas.

“De som bor mer avsides har normalt sett högre acceptans för längre leveranstider. Där är det snarare ett tidigt besked, gärna redan vid köpet, om när leveransen kommer ske som är avgörande. Att Best tidigt, ofta redan vid beställningstidpunkten, kan ge ett leveransdatum kan här vara helt avgörande. Samtidigt är vår bedömning att det kommer ställas ökade konsumentkrav på snabbare leveranser även utanför storstadsregionerna och speciellt för vissa varugrupper som läkemedel och högvärdig gods”.

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]