Det blir dyrare för konsumenterna – men svenska e-handlare tjänar på nya momsregler som införs från halvårsskiftet.
Svenska e-handlare glada över nya momsregler
Mest läst i kategorin
Från halvårsskiftet ändras momsreglerna för e-handeln. Momsen ska nu betalas där köparen finns, så svenskar ska betala svensk moms även när varor köps från utlandet.
TT rapporterar att de nya reglerna kan bli dyrare för konsumenterna – men bättre för de svenska e-handlarna.
Kan hanteras av plattformen
De nya reglerna som EU kommit överens om innebär att plattformsföretaget – alltså e-handelssajten – hanterar momsbetalningarna, eller så kan det vara upp till kunden om plattformen väljer att inte åta sig detta.
“Sannolikt kommer du använda plattformsföretaget som hanterar momsen åt dig”, säger Kerstin Alvesson, rättslig expert på Skatteverket till TT.
Detta för att det skulle upplevas som krångligt av kunderna, och därför skulle plattformsföretag som inte hanterar momsen få färre kunder, gissar hon.
Till stora delar hanterar Sverige redan e-handeln enligt de nya EU-reglerna, då de svenska anpassades efter att Postnord fick ta emot mängder av paket från Kina häromåret beställda på tjänsten Wish.
Regeringen räknar med tillskott på 250 miljoner
För Sveriges del kan det leda till högre moms för konsumenterna som handlar från andra europeiska länder. I regeringens konsekvensanalys beräknas skatteintäkterna bli cirka 250 miljoner kronor högre per år. Men för svenska e-handlare är nya momsregler en positiv reform, då konkurrensen utjämnas.
“Ambitionen i det här förslaget är utmärkt. Det är rimligt att alla konkurrerar med samma momssatser”, säger Stefan Kvarfordt, expert på branschorganisationen Svensk Handel.
Läs mer: Fler paket än förr – Postnord tror på second hand-boom
Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.
Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.