Ett snabbt växande antal returer ger e-handare stora problem, i USA skapar e-handelsreturer 16 miljoner ton koldioxidutsläpp.
Stora problem med returer för e-handlare som Amazon
Mest läst i kategorin
En undersökning i USA visar att under 2021 skickades varor för 761 miljarder dollar, nästan 7 183 miljarder kronor, tillbaka till handlarna. Det är mer än vad USA spenderade på sitt nationella försvar samma år, det rapporterar CNBC.
Amazon har inte velat visa alla sina returer 2021, men National Retail Federation uppskattar att 16.6 procent av alla varor som såldes under julhelgen returnerades vilket är mer än 56 procent fler än året innan.
Hög returprocent vid onlineköp
För köp via internet är den genomsnittliga returprocenten ännu högre, och den ökade till nästan 21 procent under 2021, från 18 procent året innan. I USA genererar returer 16 miljoner ton koldioxidutsläpp under returtransporten.
Mjukvarubolaget Optoros mjukvara hjälper detaljhandeln att hantera beställningar som kunder skickar i retur på ett mer rationellt sätt och, enligt Optoro, skapar alla returer upp till drygt 2,6 miljarder kilo deponiavfall.
Biprodukt av konsumtion
“Vi pratar om miljarder, miljarder och miljarder avfall som är en biprodukt av konsumtion som löper amok”, säger Mark Cohen till CNBC.
Han är chef för detaljhandelsstudier vid Columbia Business School och tidigare vd för Sears Canada menar att den omvända logistiken alltid kommer vara otäck eftersom varorna i de flesta fall inte kan säljas vidare som de ursprungligen var.
Han tillägger att den mest ändamålsenliga vägen är till en en soptipp.
“Energiåtervinning” sista utväg
CNBC skriver att Amazon sagt till dem att de inte sänder några varor till deponier utan som en sista utväg förlitar sig till “energiåtervinning”.
”Energiåtervinning innebär att man bränner något för att producera värme, för att producera energi. Och du rationaliserar bortskaffandet av varor som en omvandling från en form av materia till en annan,” säger Mark Cohen till CNBC.
Säljer returnerade varor
Han tror inte att Amazon helt avslöjat till vilken grad de bränner varor. Enligt Amazon arbetar de för att nå ett mål om att inga produkter ska förstöras men de vill inte sätta något datum för målet. Amazons chef för returer i Nordamerika säger att bolaget uppmuntrar ett andra liv för alla produkter de får i retur.
“Och det sker genom att sälja majoriteten av de varor vi får. De säljs vidare som nya och begagnade, eller så går de tillbaka till säljaren eller leverantören, eller så donerar vi dem”, säger han till CNBC.
Vill du läsa de senaste nyheterna om ekonomi och företag? Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst.
Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.
Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.