Dagens PS

Stora effekter av plastpåseskatten under första året

Färe bärplastkassar köps
I maj fyller den kritiserade plastpåseskatten ett år och den har gett effekt på antalet köpta bärplastkassar i dagligvaruhandeln. (Foto: TT)
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe
Uppdaterad: 03 maj 2021Publicerad: 03 maj 2021

Nu i maj har skatten på plastpåsar funnits i ett år. Plastpåseskatten blev hårt kritiserad på förhand och kallades bland annat för symbolpolitik, vissa ansåg också att den saknade miljönytta.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Efter ett år med plastpåseskatten har försäljningen av plastpåsar i butik minskat markant. Axfood har exempelvis minskat försäljningen av plastbärkassar med hela 70–75 procent.

Hur mycket av minskningen som beror på skatten och hur mycket som beror på coronapandemin är svårt att avgöra. Alla stora dagligvarukedjor är dock överens om att skatten har påverkat mycket.

Försäljningen av avfallspåsar ökar

Samtidigt som försäljningen av plastbärkassar har minskat, har försäljningen av avfallspåsar i plast på rulle ökat. När Ehandel.se frågade de största dagligvarukedjorna i februari svarade Axfood att försäljningen ökat med 80–85 procent, och ICA att den ökat med 64 procent.

Coop uppgav att deras försäljning av avfallspåsar nästan hade fördubblats och menade att detta kan ses som en effekt av plastpåseskatten.

Orimligt att beskatta konsumenter

Alexandra Davidsson, generalsekreterare på den ideella föreningen Medveten konsumtion, menar att det är orimligt att plastbeskatta konsumenter.

“Särskilt när man plockar upp alla produkter som finns i påsen, som är fyllda eller täckta med plast som inte alls beskattas”, säger hon till Ehandel.se.

Hon tycker att det i sig är rätt att beskatta plast, men anser att det är producenterna som ska beskattas och inte konsumenterna.

ANNONS

Svensk Handel missnöjda med effekten

Svensk Handel var på förhand en av plastpåseskattens hårdaste kritiker och de är inte heller nöjda med den effekt skatten har haft, trots att den har bidragit till en drastiskt minskad försäljning av plastpåsar.

“Snart får vi statistiken när Naturvårdsverket släpper sina siffror och där kommer vi förmodligen att se en stor minskning av plastbärkassar. Men jag tror inte att något i den mätningen kommer att ta hänsyn till att konsumtionen av avfallspåsar och papperspåsar sannolikt ökat istället”, säger Mats Hedenström, näringspolitisk talesperson på Svensk Handel till Ehandel.se.

Positiv till återvinning

Även om han är besviken på plastpåseskatten tycker han att all form av återvinning i grund och botten är positiv och han är en av dem som tar med sig sina plastpåsar igen när han går och handlar. Å andra sidan köper han ibland avfallspåsar i plast.

“Ska man titta på plasten i sin helhet så tror jag på att åtgärder som stimulerar materialutveckling. Det är skillnad på fossilbaserad plast och återvunnen plast och en one size fits all-lösning gör ingen skillnad på klimatbelastningen, som blir fortsatt stor”, säger Mats Hedström till Ehandel.se

Läs mer: Plastskatten: Rekordökning för soppåsar i plast

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]