Underhållning, barnprodukter, smycken och accessoarer tillhör de produkter som svensken, och framförallt Stocholmaren, vurmat lite extra för när 2022 års julhandel på nätet ska summeras.
Stockholmarna i topp i årets julhandel
Mest läst i kategorin
Trots inflation och räntehöjningar inför årets julhandel, ser det ut som att tomten inte bara kom, utan även levererade lite extra inom vissa produktkategorier.
Det framgår av Klarnas Shopping Index som bygger på siffror från omkring hälften av alla onlineköp som gjorts i Sverige.
Enligt den sammanställningen har nätköp inom underhållning och barnprodukter, men även smycken och accessoarer skjutit i höjden under de första veckorna i december. En ökning som är 51, 42 respektive 34 procent större i december månad än årets tre första kvartal enligt Klarna.
Julhandel på nätet mer prismedveten
Som allra mest har Stockholmarna handlat på nätet med hela 17 procent mer per capita än rikssnittet, tätt följda av Södermanland och Uppsala län.
Siffror som visar på att näthandeln alltjämt har stor betydelse, trots ett rikt utbud av fysiska butiker. Något som delvis har sin förklaring i att svensken överlag blivit mer prismedveten, och gärna jämför priser på nätet.
Det framgår även av Klarnas julundersökning, där en majoritet av de tillfrågade inför julhandeln i år uppgav att de trots en mer ansträngd ekonomi än tidigare ämnade köpa julklappar, men på ett smartare sätt. Förslagsvis med hjälp av exempelvis prisjämförelsetjänster, rabattkoder och lojalitetsprogram.
Män och kvinnor lika shoppingbenägna
En titt på köpen i sig visar att Stockholmarna till stor del satsat på klappar med kläder och skor, medan man i Södermanland och Uppsala varit mer inne på barnprodukter och underhållning. Som minst shoppingbenägna tycks invånarna i Västernorrland, Jämtland och Blekinge län varit.
En annan intressant detalj i shoppingstatistiken är att män och kvinnor ser ut att ha näthandlat ungefär lika mycket i december även om föremålen för köpen varierat.
Majoriteten av de köp som kvinnorna ligger bakom har rört kategorier som kläder, skor och barnprodukter liksom hälsa och skönhetsprodukter.
Männen har istället lagt krutet på elektronik, sport-, fritids- och hobbyprodukter, men också lite glitter i form av smycken och accessoarer.
Vill du läsa mer om e-handel och företag? Så här enkelt skaffar du vår kostnadsfria nyhetstjänst!
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.