Nya siffror visar att kräftgången fortsatte för e-handeln i maj – “otroligt tuff månad”, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.
Ras i maj för svensk e-handel: "Tuff månad"


Mest läst i kategorin
Enligt branschorganisationens E-handelsindikator föll omsättningen mätt i svenska konsumenters e-handel i maj med kraftiga 12 procent, jämfört med maj i fjol.
Om den utländska e-handeln inkluderas är tappet under månaden ännu större, 14 procent.
Maj månads e-handelsutveckling, jämfört med samma månad samma året, var den sämsta sedan i januari, framgår det.
Ackumulerat under året januari till och med maj har e-handeln i Sverige fallit med 6 procent.
När e-handeln från utlandet inkluderas är utvecklingen minus 7 procent.
E-handeln tar mest stryk i detaljhandeln
Enligt branschorganisationen Svensk Handel går e-handeln sämre än detaljhandeln som helhet i år.
Medan e-handeln har minskat med 6 procent i löpande priser är nedgången i löpande priser 1 procent i sällanköpsvaruhandeln under perioden januari till och med april.
“Maj var en otroligt tuff månad för e-handeln i Sverige. Nedgången är en av de kraftigaste vi sett för e-handeln en enskild månad sedan den tog fart på allvar för drygt 15 år sedan”, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel, i ett pressmeddelande och fortsätter:
“Konsumentbeteendet att handla på nätet är förhållandevis konstant och vissa produktkategorier går fortsatt riktigt bra. Men främst kapitalintensiva kategorier har det tufft. Nedgången för e-handel beror främst på att det generella snittordervärdet minskar när konsumenterna har mindre pengar att röra sig med”.
Läs även: E-handeln fortsätter att backa

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med gedigen erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med gedigen erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.