E-handeln i Sverige växte enligt Postnord med 20 procent och dagligvaruhandeln blev vinnare på ökningen av online-köpen.
Postnord: Så mycket växte e-handeln i fjol
Mest läst i kategorin
Under förra året ökade den totala omsättningen i svensk e-handel med 24 miljarder, en ökning med 20 procent, uppger Postnord i ett pressmeddelande med hänvisning till e-barometern och berättar att dagligvaruhandeln blev vinnare med en tillväxt på 35 procent.
Under första kvartalet, påverkad av pandemin, var tillväxten i e-handeln hela 53 procent, vilket kan jämföras med en negativ tillväxt på minus 1,2 procent under sista kvartalet i fjol.
“Utvecklingen har varit imponerande”
“2020 var ett historiskt e-handelsår och det var inte enkelt att göra en prognos för 2021, men utvecklingen har varit imponerande även under detta år. Tillväxten innebär att e-handeln nu står för cirka 16 procent av den totala handeln”, säger Arne Andersson, e-handelsrådgivare knuten till Postnord.
Han fortsätter:
“För konsumenterna har valfrihet i leveransen varit viktigt under lång tid och i e-barometern kan vi nu se att fler svenskar än någonsin kan välja hur deras produkter ska levereras. Andelen har ökat stadigt från 43 procent 2017 till 66 procent 2021. Det här ställer såklart stora krav på oss på Postnord och övriga leverantörer”.
Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.
Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.