Postnord räknar med att svenskarna i år köper julklappar för 11,4 miljarder kronor på nätet. Det är en ökning jämfört med förra året.
Postnord: Så mycket köper vi julklappar för i år
Mest läst i kategorin
Jämfört med i fjol är prognosen 8 procent högre då Postnord i år spår att julklappar för 11,4 miljarder kommer att shoppas på nätet.
Enligt Postnords E-barometern för Q3 planerar mer än var sjätte svensk konsument, 63 procent, att köpa minst en julklapp på nätet i år.
Många tänker beställa sina klappar tidigare i år på grund av fraktkrisen och problemen i leveranskedjorna. Oron är stor att det ska bli tomt på hyllorna.
E-handeln växte med 11 procent under årets tredje kvartal, enligt siffrorna.
Det tros ha påverkat mönstret
“En tvåsiffrig tillväxt för e-handeln för tredje kvartalet i år är ett gott resultat, särskilt med tanke på den historiska ökningen i fjol då e-handeln växte med 39 procent. Under sommaren 2021 hade vi begränsade möjligheter till utlandsresor så de allra flesta svemestrade eller ägnade sig åt fritidsaktiviteter hemma eller på landet, vilket kan ha påverkat på den inhemska konsumtionen positivt. Det tillsammans med att konsumenterna är mer vana vid att handla på nätet har säkerligen bidragit till en fortsatt tillväxt under kvartalet”, säger Peter Hesslin, chef för e-handel på Postnord, i pressmeddelandet.
Inför Black Friday nästa fredag 26 november planerar 32 procent av de tillfrågade konsumenterna att handla något och hälften, 16 procent, tänker shoppa julklappar.
De varor och produkter som säljer bäst under Black Friday är hemelektronik, barnartiklar, leksaker, möbler och inredning, sport- och fritidsprylar, byggvaror, kläder och skor.
Läs även: E-handeln ännu starkare – trots slut på restriktioner
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.