Det blev inget nytt rekord under årets Black Week, konstaterar Postnord som rapporterar om “färre paket” i sina terminaler.
Postnord om Black Week: "Färre paket"
Mest läst i kategorin
Enligt Postnord som hänvisar till en beställd Kantar Sifo-undersökning shoppade svenskarna för 9,7 miljarder kronor på Black Week i år, vilket kan jämföras med uppskattade 13,5 miljarder kronor under reaveckan i fjol.
“Vi har sett färre paket i våra terminaler under helgen som gick jämfört med samma helg 2020”, säger Peter Hesslin, chef för e-handel på Postnord, i ett pressmeddelande.
Ingen julhysteri som tidigare
Handeln minskade både i fysiska butiker och på nätet under årets Black Week. Och julklappsköpen gick ner jämfört med reaveckan 2020.
“I år slogs inget köprekord, vilket till viss del kan bero på den ökade hållbarhetsdebatten. Redan tidigt i november såg vi också indikationer på att högsäsongen dragit igång, kanske på grund av varningar om försenade leveranser globalt och uteblivna varor. Svenska konsumenter är medvetna om omvärlden och anpassar sitt beteende efter den”, säger Peter Hesslin.
Undersökningen i korthet:
• 94 procent av svenskarna uppmärksammande Black Week
• 44 procent valde att handla under rean
• Totalt shoppade konsumenterna för 9,7 miljarder kronor
• 6,4 miljarder kronor spenderades på inköp i webbutiker
• Flest (45 procent) gjorde sina inköp i webbutiker via sin telefon
Läs även: Black Friday-shopping minskade rejält i butiker
Läs mer: Black Friday: 7 av 10 svenskar litar inte på reakampanjer
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med gedigen erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med gedigen erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.