Postmarknaden är i stor förändring, brevvolymerna minskar drastiskt. Samtidigt som svenskarna har hittat till E-handeln, som ökar lavinartat. Därför kräver Post- och telestyrelsen, PTS, att marknaden ska säkras och anpassas inför framtiden.
“PTS efterlyser därför en ökad samverkan mellan postsektorn och andra samhällssektorer”, säger Emma Maraschin.
Postmarknaden behöver anpassas efter behoven
Mest läst i kategorin
Post- och telestyrelsen oroar sig för den svenska postmarknaden och nu kommer myndigheten med en rapport om volymutveckling och hur konkurrensen fungerar i branschen.
Minskar snabbare
Antalet skickade brev minskar i allt raskare takt och under förra året, 2020, minskade brevförsändelserna med nära tolv procent. Totalt skickades 1,6 miljarder brev i Sverige 2020. Sedan millennieskiftet har brevvolymen fallit med hela 57 procent.
Ökad E-handel ger fler paket
Något som däremot går upp är paketmarknaden. Bara under 2020 ökade E-handeln med 40 procent, en av orsakerna är pandemin som förändrat beteendet. Det skickades nära 192 miljoner paket, med maxvikten 20 kilogram.
Till följd av de ökade paketförsändelserna skickades också ungefär 48 miljoner paketbrev, något som gör att PTS betonar postlådan och brevinkastet fortfarande är en viktig leveranskanal. Hela 22 miljoner paket returnerades av kunderna.
”Vi konstaterar att brevmarknaden har förändrats mycket på kort tid och det finns inga tecken på att detta skifte skulle upphöra. Samtidigt behöver brev- och paketflödena bli än mer integrerade i andra marknader”, säger Emma Maraschin, chef på PTS enhet för postfrågor och fortsätter:
“För att posttjänsten bättre ska svara mot samhällets nuvarande och framtida behov så behövs åtgärder och anpassningar från många olika aktörer”
Hållbara leveranser
Nu kommer PTS att titta vidare på vad som behöver göras för att skapa hållbara leveranser även i framtiden.
”Även om det behövs anpassningar så är det viktigt att kvaliteten inte äventyras. Det som är utlovat ska hållas och man ska kunna lita på att brevet kommer fram i tid. PTS kommer fortsätta att granska hur Postnord följer de krav och regler som gäller”, säger Maraschin.
Läs mer: Fler branschnyheter på
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.