Dagens PS

Över hälften av svenskarna nätshoppar

Online-handeln fortsätter växa i skuggan av pandemin. Nu rusar klädköp på nätet upp i topp, enligt rapport. (Foto: Andrew Neel / Unsplash.com)
Online-handeln fortsätter växa i skuggan av pandemin. Nu rusar klädköp på nätet upp i topp, enligt rapport. (Foto: Andrew Neel / Unsplash.com)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 02 nov. 2020Publicerad: 02 nov. 2020

Online-handeln fortsätter växa i skuggan av pandemin. Nu rusar klädköp på nätet upp i topp, enligt rapport.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Fram till nu har läkemedel och apoteksvaror dominerat när svenskarna e-handlat. Men nu rycker kläd- och skohandeln fram på bred front bland online-shoppare, enligt en undersökning från Best Transport som bekräftar att över hälften av svenskarna (53 procent) hellre gör sina inköp på nätet än i fysiska butiker i spåren av coronapandemin.

Nära var tredje svensk uppger att de i väldigt hög utsträckning eller helt och hållet har valt att handla online i stället för i vanliga butiker, framgår det.

Sett över riket har lika många svenskar valt att få sina leveranser till ombud som hela vägen hem till dörren under pandemin. I Stockholms- och Malmöregionen dominerar däremot hemleveranserna, hela 41 procent av Stockholmarna och 32 procent av Malmöiterna har enligt undersökningen föredragit leverans hem till dörren.

Shopping-högtider stundar

“Det vi bevittnat under året är att e-handeln och hemleveranser vinner alltmer mark i en än högre accelerationstakt än tidigare. För att lyckas kommer ett vattentätt och smidigt samarbete mellan e-handelsaktörer och transportaktörer vara bärande. Som transportaktör har året hittills varit fartfyllt och i perioder har vi haft Black Friday-nivåer på leveransvolymerna. Nu stundar årets två stora e-handelshögtider, Black Week och julhandeln, och vi kommer under denna period se ännu tydligare att konsumtionsmönstren blivit mer digitala, säger Niklas Knight, vd på Best Transport, i pressmeddelandet.

Att svenskarna bytt ut klädbutikernas provrum mot hemmet väntas leda till en ökning av antalet returer på grund av felbeställda storlekar.

“För att minska antalet returer rekommenderar vi våra kunder digitala verktyg för att mäta storlekar, något vi sedan tidigare vet skulle få svenskarna att dra ner på antalet returer”, säger Niklas Knight.

Topplista – detta handlar vi i högre grad online under pandemin
1. Kläder 34 %
2. Läkemedel 31 %
3. Hälso- och skönhetsprodukter 24 %
4. Mat och dryck 21 %
5. Skor 16 %

Källa: Best Transport

ANNONS

Läs även: E-handeln på högvarv – tack vare pandemin »

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

ANNONS
Vill du skriva korrekta och trygga avtal som egenföretagare?

Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.

Kontakta Unionen
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]