Dagens PS

Pandemin sänker prylkedjan – men e-handeln rusar

Clas Ohlsons vd Lotta Lyrå. (Foto: TT)
Clas Ohlsons vd Lotta Lyrå. (Foto: TT)
Finwire
Finwire
Uppdaterad: 13 nov. 2020Publicerad: 13 nov. 2020

Clas Ohlsons online-handel ökar mer än 50 procent. Men totalt sett minskar prylkedjans försäljning i oktober med 3 procent till 718 miljoner kronor (744). Den organiska tillväxten uppgick till +2 procent.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Försäljningen i jämförbara enheter och lokal valuta ökade med 2 procent, uppger Clas Ohlson i ett pressmeddelande.

“Utvecklingen av pandemin och de restriktioner som gäller på våra nordiska hemmamarknader har haft fortsatt stor påverkan på vår affär under oktober månad. Kundernas beteende liknade i stora delar det vi såg under våren och sommaren med minskad trafik till våra fysiska butiker, i synnerhet butiker i citylägen, men med en relativt god försäljning per kund. Detta avspeglas i en organisk försäljningsökning om 2 procent. Den totala försäljningen minskade däremot med 3 procent som en konsekvens av en svagare norsk krona”, säger vd Lotta Lyrå.

Försäljningen online steg med 51 procent till 58 miljoner kronor (39), vilket beskrivs vara i linje med bolagets långsiktiga mål.

Vid periodens utgång uppgick det totala antalet butiker till 228 (232).

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Finwire
Finwire

Nyheter producerade i samarbete med Finwire

Finwire
Finwire

Nyheter producerade i samarbete med Finwire

ANNONS
Vill du skriva korrekta och trygga avtal som egenföretagare?

Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.

Kontakta Unionen
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Guldfebern över i Tyskland?
Spela klippet
PS Studio

Guldfeber över i Tyskland? Nytt överraskande mönster 

17 nov. 2024
Spela klippet
Fonder

Europeiska fonder med makalös avkastning

17 nov. 2024
ANNONS