Dagens PS

Milstolpe för Willys – break-even för e-handeln

e-handeln
Willys e-handel har för första gången nått break-even. (Foto: TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 09 jan. 2022Publicerad: 09 jan. 2022

Dagligvaruhandeln gör framsteg inom e-handeln men har fortfarande problem med att få lönsamhet för sina hemleveranser.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Det är uppger Di.se och konstaterar att Willys e-handel för första gången går break-even, ett viktigt nollpunktsresultat, tack vare att click and collect varit lönsamt.

“Vi har valt att ha en modell som bygger på en väldigt transparent prissättning av de här tjänsterna. Vi har en avgiftsmodell som bygger på att vi tar betalt för plocket av kassarna och leveranserna och sedan har vi samma priser online som vi har i butik”, förklarar Willys vd, Thomas Evertsson, framgången i Dagens Industri.

Tidningen uppger att andra dagligvaruhandlare länge haft det tufft inom e-handelssegmentet, även om det alltså går framåt.

Magplask för e-handeln för Mathem

Mathem gjorde exempelvis, enligt artikeln, en förlust på 471 miljoner under 2020.

Även Mat.se, som fusioneras genom ett förvärv med Mathem, dras fortfarande med förlust, enligt Willys-ägaren Axfood, framgår det.

Ica har också, enligt egen utsago, nått lönsamhet i e-handeln på området där kund hämtar färdigpaketerade påsar i butik, skriver Di.

Det är på området hemleveranser som dagligvarujättarna har det motigast och utmanas av nischaktörer. Emma Hernell, som är tillförordnad vd på HUI och som intervjuas i Di, säger att det inte är säkert att dagligvaruhandlarna når lönsamhet här, “det är svårt”, säger hon.

Läs även: Fackförbund: Boom i e-handeln har ett högt pris

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

ANNONS
Vill du skriva korrekta och trygga avtal som egenföretagare?

Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.

Kontakta Unionen
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]