Amazon och EU är överens. Amazon genomför ett antal förändringar i sin e-handel inom EU. Orsaken? Att vägra hade kunnat kosta Amazon 47 miljarder dollar…
Dagarna före jul kom EU och Amazon överens om ett avtal som gör att Amazon slipper de stora konkurrensböter man hotades av.
Miljardhot från EU tvingar Amazon ändra sig
Mest läst i kategorin
Som tack för kaffet går Amazon med på ett antal förändringar i sin verksamhet inom EU-området.
Amazon var illa trängt av EU och behövde få till en förlikning för att slippa de gigantiska böter man hotades av annars, rapporterar ehandel.se.
Det finns flera skäl till att Amazon ansåg det nödvändigt att krypa till korset.
Egen gräddfil
Bakgrunden är två utredningar som inleddes 2018. Den ena gällde hur Amazon möjligen använde tredjepartssäljares data för att gynna sin egen verksamhet.
Den andra handlade om hur Amazon gav sina egna produkter och tjänster företräde genom Prime och den så kallade Buy-boxen på produktsidan.
Amazon har säkerligen insett åt vilket håll besluten skulle gå och förstått att EU skulle slå ned på Amazon i båda fallen med dryga böter.
Därför ville man föregå utredningarna och föreslog därför eftergifter från sin sida med förhoppningen att slippa undan ännu tuffare krav från EU.
Miljardhot
Det mest konkreta skälet att ändra sig är EU:s techregleringslag Digital markets act som börjar gälla fullt ut 2023.
Utifrån den hade EU kunnat ge Amazon böter upp till 10 procent av jättens globala årsomsättning. Det skulle ha motsvarat 47 miljarder dollar…
Vad är det då Amazon gått med på för att slippa den snaran?
Jo, Amazon lovar att sluta använda säljardata för att gynna sig själv. Amazon kommer inte längre att använda icke publika data från tredjepartssäljare för att ta fram konkurrerande produkter.
Amazon ska ranka säljare lika i Buy box när det gäller placeringen som ger en snabbgenväg till att handla från en viss säljare.
Vidare får säljare rätt att sälja via Amazon Prime utan att behöva använda Amazon för leverans och logistik. Oberoende transportbolag får dessutom rätt att kontakta Amazons kunder direkt för att erbjuda samma service som Amazon tillhandahåller.
Svårt kontrollera
Frågor på det?
Definitivt. Den mest centrala är att det är svårt att kontrollera att Amazon verkligen uppfyller sina löften, till exempel när det gäller hur man använder säljares kunddata.
Det är dessutom Amazon som självt kommer att bestämma hur lösningarna kring andra fraktalternativ ska se ut och fungera.
I grunden kvarstår ju ursprungsproblemet att Amazon erbjuder och kontrollerar handelsplatsen, konkurrerar med sina säljare genom egna produkter samt kontrollerar annonserna på plattformen.
Läs även: Medieuppgifter: Amazon säger upp 10 000
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.